På en bakgård i Bolnuevo i södra Spanien står en märklig Mercedesbuss, som egentligen är en DKW.
I Spanien har man inte bara byggt Seat, som från början var Fiatbilar på licens som så småningom började leva sitt eget liv. Imosa i Vitoria byggde från 1954 DKW:s bilar på licens, däribland Schellastern, F89L. Där såg den lite annorlunda ut, men var i princip samma bil. När F89L lades ner iTyskland 1962, kom man hos Imosa istället med en ny Schnellaster, F1000L. Den var egentligen bara modern till det yttre, i grunden hade den samma enkla ram och tvåtaktsmotor.
Efter Volkswagen tog över Auto Union kom tvåtaktaren att bytas ut mot en modernare Mercedesdiesel, dessa byggdes hos Enasa på licens i Barcelona, och något senare kom Mercedes in i bilden och tog kontroll över Imosa, som då döpes om till Mevosa.
Från 1975 byggdes F1000L som Mercedes Benz N1000 och i den sattes den beprövade OM615 dieseln som redan fanns i 200D. Lite senare uppgraderades modellen N1300, men redan 1981 ersattes den nu lastgamla lastbilen med en helt ny modern konstruktion, Mercedes-Benz 100 som även det var en helt egen spansk modell.
Efter Volkswagen tog över Auto Union kom tvåtaktaren att bytas ut mot en modernare Mercedesdiesel, dessa byggdes hos Enasa på licens i Barcelona, och något senare kom Mercedes in i bilden och tog kontroll över Imosa, som då döpes om till Mevosa.
Från 1975 byggdes F1000L som Mercedes Benz N1000 och i den sattes den beprövade OM615 dieseln som redan fanns i 200D. Lite senare uppgraderades modellen N1300, men redan 1981 ersattes den nu lastgamla lastbilen med en helt ny modern konstruktion, Mercedes-Benz 100 som även det var en helt egen spansk modell.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.