Gick förbi denna Opel Tigra på en parkering i Bollebygd och insåg det var åratal sen man såg en ute sist. Om den inte är utskrotningshotad så åtminstonde rödlistad.
Snart är denna udda Opelmodell lika sällsynt som vilda tigrar.
Opel Tigra debuterade som en stilstudie 1993, men redan året efter sattes den i produktion. Den hade en form som stack ut, som skiljde sig från mängden. Under skalet gjorde den inte det, där var det en vanlig enkel Opel Corsa.
Den var tänkt att konkurrera med... ja vadå?
Motorvalet var smalt, 90-hästars DOHC sextonventilers fyra eller en 105 hästars dito från Corsa GSi. Tigra kom att säljas på en rad olika marknader, på GM-vis under olika märken som Chevrolet Tigra i Sydamerika, Holden Tigra i Australien, Vauxhall Tigra i Storbritannien dock byggdes dom allihop i Spanien.
Fram till 2001 hade man producerat drygt en kvarts miljon Tigror, sen gjordes ett uppehåll innan en ny Tigra kom 2004, men det är en annan histora.
En koll visar att idag finns 333 stycken Tigror kvar i registret, hur många av dom som rullar torde vara en minoritet av dom. Dom flesta är nog papperstigrar.
Den var tänkt att konkurrera med... ja vadå?
Motorvalet var smalt, 90-hästars DOHC sextonventilers fyra eller en 105 hästars dito från Corsa GSi. Tigra kom att säljas på en rad olika marknader, på GM-vis under olika märken som Chevrolet Tigra i Sydamerika, Holden Tigra i Australien, Vauxhall Tigra i Storbritannien dock byggdes dom allihop i Spanien.
Fram till 2001 hade man producerat drygt en kvarts miljon Tigror, sen gjordes ett uppehåll innan en ny Tigra kom 2004, men det är en annan histora.
En koll visar att idag finns 333 stycken Tigror kvar i registret, hur många av dom som rullar torde vara en minoritet av dom. Dom flesta är nog papperstigrar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.