För första gången hade Volvo en fullskalemodell som var genomsiktlig. Plexi användes i rutorna, men det fanns inte någon inredning i bilen.

Nästa artikel
P172 – skönhet i ett exemplar
Volvon som aldrig blev av

P172 – skönhet i ett exemplar

Publicerad 16 december 2016

För första gången hade Volvo en fullskalemodell som var genomsiktlig. Plexi användes i rutorna, men det fanns inte någon inredning i bilen.

Det fanns många designidéer på ersättare till Volvo 1800. Den kanske mest intressanta av dem var P172, men den blev aldrig mer än en lermodell.
Volvos chefsdesigner Jan Wilsgaard trodde att det fanns en marknad för en lite större sportcoupé. Därför skulle ersättaren till Volvo 1800 ha ett baksäte som kunde rymma två vuxna personer.
 
Våren 1965 startade projekt P172. En lermodell i full skala byggdes och lackerats sobert mörkblå och utrustats med Rostylefälgar.
 
P172 var tänkt att dela motor med den kommande 164-modellen. B30-motorn skulle till den här bilen ha tre SU-förgasare, senare i projektet tänkte man sig bränsleinsprutning.
 
Teoretisk toppfart var 200 km/h och 0-100 km/h skulle klaras på 8 sekunder. I konstruktionsarbetet tog man redan från början höjd för att den kunde göras i en cabrioletversion. Den var tänkt att lanseras som 1970 års modell.
 
1967 togs beslutet att lägga ner projektet. Volvoledningen ska ha varit tveksam till att satsa på en GT-vagn och dessutom ansågs investeringskostnaderna för höga.
 
I Klassiker nr 10/2016 berättar vi om det ögonblick som kan ha avgjort P172:s öde.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.