Nästa artikel
På andra sidan diket!
Reportage

På andra sidan diket!

Publicerad 9 september 2021 (uppdaterad 9 september 2021)
Biltillverkare som byggde traktorer? Jo då, men långt ifrån alla blev speciellt gamla i gården.
Med Type J var Citroëns ambition att göra en insats för att mekanisera den franska landsbygden. Men det blev bara tre prototyper. Motorn plockades från Traction Avant 7 och man experimenterade med fyrhjulsdrift. Idag finns två av prototyperna kvar, varav den ena under många år fick slita på Citroëns testanläggning Ferté-Vidame. 
Alfa Romeo började 1918 bygga traktorer på licens från amerikanska International Harvester. Balilla som kom 1938 byggdes egentligen av Motomeccanica men såldes i Frankrike som Alfa Romeo. Försäljningen blev dock blygsam och för Alfa blev det där med traktorer bara ett sidoskott. Hemma i Italien blev istället Fiat störst på traktorer. 
Då Lamborghini drog igång biltillverkning 1964 med 350 GT hade man redan  tillverkat traktorer i 15 år. I början av 60-talet var man framme vid modellen 2R DT med luftkyld motor och fyrhjulsdrift. Några år senare revolutionerade man med helsynkroniserade växellådor.  
 
Renaults första traktor kom 1919 och byggde egentligen på stridsvagnen FT17. Värst många såldes inte men gav blodad tand. På 1950-talet blev man Frankrikes största traktortillverkare, tack vare D, N, E och Super. På den vägen är det! 
 
Redan strax före andra världskriget hade Ferdinand Porsche planer på en folktraktor. Strax efter kriget var det dock bara tillåtet för tidigare tillverkare att starta upp vilket ledde till att Porsche lät tyska Allgaier och Hofherr Schrantz i Österrike licenstillverka traktorn. 1956 tog dock Porsche hem all traktorproduktion och traktorerna fick namnet Porsche-Diesel. Porsche gjorde traktorer fram till 1963 då man över en natt beslutade sig för att lägga ner verksamheten på grund av dålig försäljning. 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.