Aston Martin hade en något märklig prispolitik. Ryktet sade att de byggde bilar med förlust ändå kostade Vantage-paketet med nästan 40 hästkrafter extra inget extra. I Klassiker 9/2018 öppnar vi alla tre Weberförgasare på vid gavel!
När Aston Martin DB6 ersatte DB5 hösten 1965 var det ytterligare en vidareutvecking snarare än en ny bil. DB4 Mark 10 har Aston-kännare kallat den.
Det man arbetat med främst med var aerodynamiken.
Med ökande motoreffekt hade uppträdandet i riktigt höga farter blivit alltmer viktigt. De lyftkrafter som påverkade bakvagnen på DB5 botades med en nydesignad bakdel. Det mjukt rundade ersattes av en tvärt avhuggen häck och en liten spoiler. Dessutom var hjulbasen större och taklinjen högre för att öka utrymmena.
Trots de ökade yttermåtten och mer användning av stålplåt istället för aluminium i bakdelen av karossen var viktökningen måttlig och fartresurserna fantastiska.
I Klassiker 9/2018 kör vi den enda Aston Martin som såldes ny i Sverige 1966. Den har just blivit klar efter en omfattande renovering.
Förste ägare var Atlas Oil Company – bara en sån sak!
Det man arbetat med främst med var aerodynamiken.
Med ökande motoreffekt hade uppträdandet i riktigt höga farter blivit alltmer viktigt. De lyftkrafter som påverkade bakvagnen på DB5 botades med en nydesignad bakdel. Det mjukt rundade ersattes av en tvärt avhuggen häck och en liten spoiler. Dessutom var hjulbasen större och taklinjen högre för att öka utrymmena.
Trots de ökade yttermåtten och mer användning av stålplåt istället för aluminium i bakdelen av karossen var viktökningen måttlig och fartresurserna fantastiska.
I Klassiker 9/2018 kör vi den enda Aston Martin som såldes ny i Sverige 1966. Den har just blivit klar efter en omfattande renovering.
Förste ägare var Atlas Oil Company – bara en sån sak!
Relaterade bildspel
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.