Det ser nästan ut som ett sorgetåg, men är på sätt och vis tvärtom.
Här rullar de första Volkswagenbilarna ut ur fabriken i Ipiranga, Brasilien. Volkswagens segertåg över världen gick rasande fort. 1950 började den sättas ihop på Irland, 1951 i Sydafrika och 1953 etablerade man sig i Brasilien.
Det rörde sig om CKD-bilar som sattes ihop för hand den första tiden. Men rätt snart kom påbud att lokala delar skulle användas i allt större omfattning. Bubblan, som i Brasilien kallades Fusca blev en enorm framgång, i slutet av femtiotalet hade man blivit landets största biltillverkare, och växt ur lokalerna i Ipiranga.
En ny modern fabrik tog i drift 1959 i Sao Bernardo do Campo, och vid den här tiden var drygt 60% av bilen gjord av inhemska delar. Några år senare var den siffran 99%.
Populariteten kom att bestå, den var fram till första nedläggningen 1986 Brasiliens mest sålda bil. 1987 och framåt gick den titeln till Volksagen Gol.
Första nedläggningen? Jo, 1993 gjorde Fuscan comeback, och man byggde ytterligare 47 000 exemplar av den seglivade bilen fram till 1996.
Det rörde sig om CKD-bilar som sattes ihop för hand den första tiden. Men rätt snart kom påbud att lokala delar skulle användas i allt större omfattning. Bubblan, som i Brasilien kallades Fusca blev en enorm framgång, i slutet av femtiotalet hade man blivit landets största biltillverkare, och växt ur lokalerna i Ipiranga.
En ny modern fabrik tog i drift 1959 i Sao Bernardo do Campo, och vid den här tiden var drygt 60% av bilen gjord av inhemska delar. Några år senare var den siffran 99%.
Populariteten kom att bestå, den var fram till första nedläggningen 1986 Brasiliens mest sålda bil. 1987 och framåt gick den titeln till Volksagen Gol.
Första nedläggningen? Jo, 1993 gjorde Fuscan comeback, och man byggde ytterligare 47 000 exemplar av den seglivade bilen fram till 1996.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.