Den moderna familjen vid förra sekelskiftet.
Platsen är någonstans på familjen Goulds ägor vid Lakeview, New Jersey och året är 1900 jämnt.
Familjen Gould verkar varit tämligen motoriserade, för här är hela barnaskaran ute på åkning, under översyn av familjens anställda chaufför.
Han sitter i en stor Panhard&Levassor en mycket modern bil vid detta sekelskifte. Den är byggd så som bilen kom att bestå ända in i våra dagar, det vill säga en ram med karossen monterad på. Och ordningen på de mekaniska tingen i ramen var framifrån räknat, kylning, motor, växellåda och driving till bakhjulen. Det var De Dion-Bouton som bara några år innan hade tagit fram detta sätt att konstruera bilar på, modernare är såhär kunde det inte bli år 1900.
Barnens åkdon då? barnen förresten, vid den här tiden fanns ännu ingen åldersgräns för bilförare, och körkort låg flera år fram i tiden ännu, den första lagen om körtillstånd i USA kom 1910.
I bilen längst till vänster sitter Kingdon och Marjorie Gould, det kan vara en De Dion Quadricycle, men det fanns flera andra vid den här tiden som byggde dessa enkla motoretter. Det var mer en slags fyrhjulig motorcykel än en riktig bil, där föraren satt i baksitsten. George Jay Gould spakar en liten voiturette som verkar vara byggd i barnstorlek, troligen även eldriven. Inga som helst ledtrådar till vad det kan röra sig om för fabrikat. Bilen längst till höger som Jay och Vivian Gould sitter i är dest lättare att identifiera, för en precis likadan motorette med De Dion-motor förekommit här tidigare: http://www.klassiker.nu/reportage/pa-en-tur-i-sekelskiftets-vasteras-3118
Familjen Gould verkar varit tämligen motoriserade, för här är hela barnaskaran ute på åkning, under översyn av familjens anställda chaufför.
Han sitter i en stor Panhard&Levassor en mycket modern bil vid detta sekelskifte. Den är byggd så som bilen kom att bestå ända in i våra dagar, det vill säga en ram med karossen monterad på. Och ordningen på de mekaniska tingen i ramen var framifrån räknat, kylning, motor, växellåda och driving till bakhjulen. Det var De Dion-Bouton som bara några år innan hade tagit fram detta sätt att konstruera bilar på, modernare är såhär kunde det inte bli år 1900.
Barnens åkdon då? barnen förresten, vid den här tiden fanns ännu ingen åldersgräns för bilförare, och körkort låg flera år fram i tiden ännu, den första lagen om körtillstånd i USA kom 1910.
I bilen längst till vänster sitter Kingdon och Marjorie Gould, det kan vara en De Dion Quadricycle, men det fanns flera andra vid den här tiden som byggde dessa enkla motoretter. Det var mer en slags fyrhjulig motorcykel än en riktig bil, där föraren satt i baksitsten. George Jay Gould spakar en liten voiturette som verkar vara byggd i barnstorlek, troligen även eldriven. Inga som helst ledtrådar till vad det kan röra sig om för fabrikat. Bilen längst till höger som Jay och Vivian Gould sitter i är dest lättare att identifiera, för en precis likadan motorette med De Dion-motor förekommit här tidigare: http://www.klassiker.nu/reportage/pa-en-tur-i-sekelskiftets-vasteras-3118
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.