På Genevesalongen 1971 stod en Fiat 130 som inte alls såg ut som en Fiat 130.
Fiat 130 hade premiär 1969 och det var en påkostad modell. Här fick man en V6 konstruerad av självaste Aurelio Lampredi med antingen femväxlad låda eller automat. Ett chassi med MacPhersonstrutar både fram och bak, torsionsfjädring fram, spiraler bak och ventilerade skivbromsar runt om.
Men man saknade något . en snygg coupé så som 2300S som hade lagts ner innan introduktionen av 130.
Det kunde man inte vara utan och 1971 visades den eleganta 130 coupé upp.
Men man saknade något . en snygg coupé så som 2300S som hade lagts ner innan introduktionen av 130.
Det kunde man inte vara utan och 1971 visades den eleganta 130 coupé upp.
Men den stod i Pininfarinas monter. Främst var det den talangfulle formgivaren hos Pininfarina, Paolo Martins verk. Han hade ansvarat för både in och utsida på 130 coupé och bilen kom att byggas hos Pininfarina.
Den nya coupén hade en rad saker som ännu inte fanns på berlinan, som den större 3,2 liters V6:an på 165 hästkrafter, Vidare var interiören helt egen - ett litet tag. För senare under 1971 hamnade den även i sedanmodellen. I coupén skiljde det sig dock åt med ratt, dörrsidor och säten.
Den nya coupén hade en rad saker som ännu inte fanns på berlinan, som den större 3,2 liters V6:an på 165 hästkrafter, Vidare var interiören helt egen - ett litet tag. För senare under 1971 hamnade den även i sedanmodellen. I coupén skiljde det sig dock åt med ratt, dörrsidor och säten.
Fiat 130 coupé var stilriktig i sin kantiga strama sjuttiotalselegans. Paolo Martin gjorde även Rolls Royce Camargue som bär en del av samma formspråk. Han lämnade dock Pininfarina redan 1971. Han nästa uppdrag blev - Peugeot 104!
Fiat 130 coupé fick leva ett år längre än sedanen, sista årsmodell var 1977 och så gjordes det blott 19 stycken av den. Den var aldrig menad att vara någon volymmodell, utan en exklusiv bil för finsmakare. Totalt blev det 4491 stycken enligt Pininfarins räkning.
Men så gjorde man två specialare också, efter Paolo Martin lämnat firman.
Maremma var en rymlig vagn på sportkombitemat eller snarare en Gran Turismokombi, som gjordes i tre exemplar 1974. Året efter gjordes en elegant fyrdörrarsbil som kallades Opera i ett exemplar
Men så gjorde man två specialare också, efter Paolo Martin lämnat firman.
Maremma var en rymlig vagn på sportkombitemat eller snarare en Gran Turismokombi, som gjordes i tre exemplar 1974. Året efter gjordes en elegant fyrdörrarsbil som kallades Opera i ett exemplar
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.