Vissa bilar borde inte ha byggts, andra är det nästan omöjligt att förstå varför de inte blev av. Plåtpickupen på Volvo Duett – vem skulle inte vilja ha en sådan? Idag är det ingen som vet var prototypen finns. Eller?
Det finns en karossform som aldrig serietillverkats av Volvo: pickupen. Ändå har de alltid funnits där, från dyra specialbyggen av XC90 till hemsnickrade A-traktorer baserade på 740.
Det har aldrig varit så nära att Volvo själva skulle tillverka en flak-kaross som när de här två prototyperna kom till.
Impulsen till projektet kom utifrån. Electrolux-grundaren Axel Wenner-Gren var på 1950-talet involverad i ett enormt kraftverksprojekt i Kanada. Projektet skulle ta en sjättedel av delstaten British Columbia i anspråk och hade en budget på en halv miljard dollar, förutom kostnaden för järnvägar och industrier.
Som en liten del av det projektet behövdes små och tåliga lastbilar och de ville Axel Wenner-Gren att Volvo skulle tillverka.
Volvodesignern Rustan Lange formgav två versioner som byggdes som körbara prototyper. Båda kördes som provbilar av Volvo i Göteborg under en tid.
Det blev inget mer av varken pickup-projektet eller Wenner-Grens storslagna planer som stupade på politiskt motstånd. Kraftverksbygget har bara lämnat spår efter sig i form av stiftelser som Wenner-Gren skapade i Kanada.
Vart de båda prototyperna från Volvo tog vägen är okänt. Eller vet du något? Hör av dig!
Det har aldrig varit så nära att Volvo själva skulle tillverka en flak-kaross som när de här två prototyperna kom till.
Impulsen till projektet kom utifrån. Electrolux-grundaren Axel Wenner-Gren var på 1950-talet involverad i ett enormt kraftverksprojekt i Kanada. Projektet skulle ta en sjättedel av delstaten British Columbia i anspråk och hade en budget på en halv miljard dollar, förutom kostnaden för järnvägar och industrier.
Som en liten del av det projektet behövdes små och tåliga lastbilar och de ville Axel Wenner-Gren att Volvo skulle tillverka.
Volvodesignern Rustan Lange formgav två versioner som byggdes som körbara prototyper. Båda kördes som provbilar av Volvo i Göteborg under en tid.
Det blev inget mer av varken pickup-projektet eller Wenner-Grens storslagna planer som stupade på politiskt motstånd. Kraftverksbygget har bara lämnat spår efter sig i form av stiftelser som Wenner-Gren skapade i Kanada.
Vart de båda prototyperna från Volvo tog vägen är okänt. Eller vet du något? Hör av dig!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.