Nu har 53:an bromsar! Dessutom söker Julle och Kåre i bilens förflutna och pusslar ihop Chevans historik.
Torsdagens "hobby" gav flera hjälpsamma besökare. Det är kul att så många vill engagera sig i vår projekt.
Ikväll blev det 1-0 till oss utan tvekan för nu har vi BROMSAR!!! Hör ni det? Nu har vi bromsar på alla hjul (handbromsen ordnade ju Micke under förra hobbyn.)
Micke Morris och Henric Tungström slutförde bromsjobbet med att montera backarna och lufta. Det var en nippel som läckte lite men den var bara att dra åt. I övrigt är bromsarna nu helt besiktningsbara.
Tänk att vi ska besikta för första gånger sedan hopsättningen 1953! Eftersom vår Chevrolet aldrig har rullat genom en besiktningshall så blir det både första och sista besiktningen för alltid och det är stort.
Gamlingen kommer ju aldrig mer behöva besiktas igen efter de ändrade reglerna med rullande besiktningsfrihet för bilar äldre än 50 år. Om vi får en anmärkning? Ähh vadå, vi satsar väl på ett rent papper...
Med så många händer går det undan och med just-för-stunden-planering satte vi in folk och oss själva där det fanns saker att göra. Det är helt underbart att driva ett projekt tillsammans med en massa "doers".
Kåre fortsatte sin vana trogen att köra hem Chevadelar till sitt garage. Det ska bli intressant att se om han lyckas få in ram eller kaross i sin servicebil. Han monterade även våra finhjul, så bra det blir!
Micke och Henric ordnade bromsar som sagt. Jag svarvade först med hjälp av vinkelslipen ett par tryckstänger åt arbetslaget utomhus innan jag började laga oljetråget.
Fyra man lyckades efter massa WD40 och milt våld få loss vipporna på vipparmsaxlarna – vad de satt. Hasse slipade ren delar och skruvade på oljetråget när det var fixat och tätt.
Det stora problemet just nu är att få träff på kulören till motorn. Hallå hallå! Cheva-expertis, mobilisera er nu och hjälp till att hitta rätt grå nyans för den ska INTE vara blå.
Vi har grottat lite mer i papper och i dokumentationen så är nu gamlingens identitet nu helt fastspikad och vår. Som ni kanske minns så gjorde vi direkt efter inköpet en sökning hos landsarkivet i Uppsala.
Vi hade ju bara ett gammalt U-registreringsnummer som satt kvar på bilen bak att söka på. Kåre och jag var osäkra på chassinumret eftersom det bara fanns bara en chassibricka märkt med NS-214. Det var en nummerkombination som egentligen inte alls korresponderade med hur chassinumren på en Chevrolet 1953 brukar se ut.
214 var för lågt, på alla "wincode plates" vi hittat på nätet är nummerserierna längre. Dessutom har inga av dessa chassinummer NS i början.
Både Kåre och jag voltade lite i tanken där. Det fick vi ju klart för oss när papperna från Landsarkivet med kopior på tidigare registreringsbevis dök upp i brevlådan.
Gamlingen är ju svenskbyggd för böfvelen och alla svenskbyggda GM-bilar har egna svenska nummerserier. Plötsligt föll bitarna på plats och vår oro över den saknade chassiplåten på torpeden kunde stillas. Alla USA-byggda bilar har en "wincode plate" där men på vår finns det bara två till synes helt meningslösa nitar i hålen där brickan ska sitta.
Förklaringen är alltså att det aldrig har suttit någon chassiplåt uppe på vår torped. Ingen svenskbyggd bil vi har kikat på har det, bara nitar.
Man lär sig nåt nytt varje dag. Vi kunde då se att vår Cheva är nysåld i Mora. En Inköpschef, det var viktigt med titlar 1953, vid namn Gustaf Melin blev registrerad ägare den 26/5 -53. Chevan fick då registreringsnummer W24558
Den 30/7 1958 blev Olle Olsson Bil AB i Västerås ny ägare. Kanske bytte Gustaf Melin in -53:an mot den nya Chevrolet-modellen som bara fanns 1958?
Vi har ingen aning men då fick Chevan U28195, alltså det nummer som fortfarande satt på och som vi sökte på efter vi köpt bilen av Uno.
Chevan gick sedan mellan tre olika ägare som hade titlarna Kylmontör, Montör respektive Fräsare. Återigen detta med titlar…
Den registrerades ytterligare en gång hos Olle Olsson Bil AB under denna tid innan den 11/12 1963 överfördes till Jämtlands län och fick Z30309. Vår Chevrolet hade alltså varit z-reggad under sina sista år innan avregistreringen.
Det var inte frågan om 1-0 när den vetskapen uppdagades. Nej det var en direkt förkrossande seger och känslan från detta sitter fortfarande i!
Jag fyllde i en ursprungskontroll på Transportstyrelsen webbsida. Det handlar kort sagt om att fastställa ursprunget och starta upp processen för att registrera in vår Cheva på nytt.
Bilen har inte existerar i myndigheterna ögon trots den faktiskt rent fysikt funnits hela tiden.
Fast nu gör den det. Efter att ursprungskontrollen "gått igenom".
Så nu äger vi faktiskt ett fordon med chassinummer NS-214 som är knytet till ett ID-nummer som i sin tur är nyckeln till hela processen. Från det ID-numret ska vi först registreringsbesikta. Då får vi ett vanligt registreringsnummer tilldelat och bilmärke, modell och årgång sätts. Sedan görs en vanlig kontrollbesiktning. Vi har redan kontakt med bilprovningen, det är drygt en månad kvar.
Varför allt detta då? Jo, jag gjorde en enkel sökning på sista ägaren. Han fanns enligt Eniro fortfarande i Strömsund och Kåre ringde upp. Visst låter det spännande? En rapportering kommer.
40 dagar kvar…
Text och Foto Lars "Julle" Olofsson
Foto Kåre Torfjäll
Ikväll blev det 1-0 till oss utan tvekan för nu har vi BROMSAR!!! Hör ni det? Nu har vi bromsar på alla hjul (handbromsen ordnade ju Micke under förra hobbyn.)
Micke Morris och Henric Tungström slutförde bromsjobbet med att montera backarna och lufta. Det var en nippel som läckte lite men den var bara att dra åt. I övrigt är bromsarna nu helt besiktningsbara.
Tänk att vi ska besikta för första gånger sedan hopsättningen 1953! Eftersom vår Chevrolet aldrig har rullat genom en besiktningshall så blir det både första och sista besiktningen för alltid och det är stort.
Gamlingen kommer ju aldrig mer behöva besiktas igen efter de ändrade reglerna med rullande besiktningsfrihet för bilar äldre än 50 år. Om vi får en anmärkning? Ähh vadå, vi satsar väl på ett rent papper...
Med så många händer går det undan och med just-för-stunden-planering satte vi in folk och oss själva där det fanns saker att göra. Det är helt underbart att driva ett projekt tillsammans med en massa "doers".
Kåre fortsatte sin vana trogen att köra hem Chevadelar till sitt garage. Det ska bli intressant att se om han lyckas få in ram eller kaross i sin servicebil. Han monterade även våra finhjul, så bra det blir!
Micke och Henric ordnade bromsar som sagt. Jag svarvade först med hjälp av vinkelslipen ett par tryckstänger åt arbetslaget utomhus innan jag började laga oljetråget.
Fyra man lyckades efter massa WD40 och milt våld få loss vipporna på vipparmsaxlarna – vad de satt. Hasse slipade ren delar och skruvade på oljetråget när det var fixat och tätt.
Det stora problemet just nu är att få träff på kulören till motorn. Hallå hallå! Cheva-expertis, mobilisera er nu och hjälp till att hitta rätt grå nyans för den ska INTE vara blå.
Vi har grottat lite mer i papper och i dokumentationen så är nu gamlingens identitet nu helt fastspikad och vår. Som ni kanske minns så gjorde vi direkt efter inköpet en sökning hos landsarkivet i Uppsala.
Vi hade ju bara ett gammalt U-registreringsnummer som satt kvar på bilen bak att söka på. Kåre och jag var osäkra på chassinumret eftersom det bara fanns bara en chassibricka märkt med NS-214. Det var en nummerkombination som egentligen inte alls korresponderade med hur chassinumren på en Chevrolet 1953 brukar se ut.
214 var för lågt, på alla "wincode plates" vi hittat på nätet är nummerserierna längre. Dessutom har inga av dessa chassinummer NS i början.
Både Kåre och jag voltade lite i tanken där. Det fick vi ju klart för oss när papperna från Landsarkivet med kopior på tidigare registreringsbevis dök upp i brevlådan.
Gamlingen är ju svenskbyggd för böfvelen och alla svenskbyggda GM-bilar har egna svenska nummerserier. Plötsligt föll bitarna på plats och vår oro över den saknade chassiplåten på torpeden kunde stillas. Alla USA-byggda bilar har en "wincode plate" där men på vår finns det bara två till synes helt meningslösa nitar i hålen där brickan ska sitta.
Förklaringen är alltså att det aldrig har suttit någon chassiplåt uppe på vår torped. Ingen svenskbyggd bil vi har kikat på har det, bara nitar.
Man lär sig nåt nytt varje dag. Vi kunde då se att vår Cheva är nysåld i Mora. En Inköpschef, det var viktigt med titlar 1953, vid namn Gustaf Melin blev registrerad ägare den 26/5 -53. Chevan fick då registreringsnummer W24558
Den 30/7 1958 blev Olle Olsson Bil AB i Västerås ny ägare. Kanske bytte Gustaf Melin in -53:an mot den nya Chevrolet-modellen som bara fanns 1958?
Vi har ingen aning men då fick Chevan U28195, alltså det nummer som fortfarande satt på och som vi sökte på efter vi köpt bilen av Uno.
Chevan gick sedan mellan tre olika ägare som hade titlarna Kylmontör, Montör respektive Fräsare. Återigen detta med titlar…
Den registrerades ytterligare en gång hos Olle Olsson Bil AB under denna tid innan den 11/12 1963 överfördes till Jämtlands län och fick Z30309. Vår Chevrolet hade alltså varit z-reggad under sina sista år innan avregistreringen.
Det var inte frågan om 1-0 när den vetskapen uppdagades. Nej det var en direkt förkrossande seger och känslan från detta sitter fortfarande i!
Jag fyllde i en ursprungskontroll på Transportstyrelsen webbsida. Det handlar kort sagt om att fastställa ursprunget och starta upp processen för att registrera in vår Cheva på nytt.
Bilen har inte existerar i myndigheterna ögon trots den faktiskt rent fysikt funnits hela tiden.
Fast nu gör den det. Efter att ursprungskontrollen "gått igenom".
Så nu äger vi faktiskt ett fordon med chassinummer NS-214 som är knytet till ett ID-nummer som i sin tur är nyckeln till hela processen. Från det ID-numret ska vi först registreringsbesikta. Då får vi ett vanligt registreringsnummer tilldelat och bilmärke, modell och årgång sätts. Sedan görs en vanlig kontrollbesiktning. Vi har redan kontakt med bilprovningen, det är drygt en månad kvar.
Varför allt detta då? Jo, jag gjorde en enkel sökning på sista ägaren. Han fanns enligt Eniro fortfarande i Strömsund och Kåre ringde upp. Visst låter det spännande? En rapportering kommer.
40 dagar kvar…
Text och Foto Lars "Julle" Olofsson
Foto Kåre Torfjäll
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.