Hela idén med Plan 53 är enkelt sagt att dra igång ett Chevrolet vrak från 1953 som stått sedan tidigt 70-tal. Laga det som behöver lagas, sätta ihop och besikta så vi kan köra till Klassikers höstträff på Wenngarns slott den 17 September.
Så långt inga problem och det var bara att sätta igång och skopa in en massa tid och stålar. Jag kan ärligt säga att resan vi gjort såhär lång har varit fantastisk skoj även om sista tidens förkylning och tributen av många mantimmar börjar ta ut sin rätt.
Projektets driv och hastighet är lite i dignitet med räddningen av "Storebror" Projektet som minnesgoda läsare kommer ihåg där vi bärgade, renoverade Saabhusbil nr1 på rekordtid här i min verkstad.
Jag minns som igår starten av Storebrors projektet. Vi i arbetsgruppen hade spikat påskhelgen som första jobbarhelg och samlat ihop en skara med "doers" från olika delar av Sverige med start på långfredagens morgon.
Vi var väl en 8-10 personer i truppen där bland annat Anders Johannesson, sonen till Torsten konstruktören av bägge husbilarna var med. Låt gå för att husbilen var körbar men precis allt annat var skit. Hela karossen, inredning skulle vi bli tvungna att försöka återskapa.
Runt fikabordet på eftermiddagen var det högt i tak och jag begärde ordet... -Ehum jag vill tillkännage en sak. Alla tittade upp och jag gjorde en lång konstpaus innan jag fortsatte. Bara så ni vet så har jag beställt registreringsbesiktningstid den 6 juli kl 10:10!
Det blev knäpptyst. Vi hade ju inte ens börjat rivit i bilen, endast byggt en stort ramverk för att kunna börja återskapa långsidorna. Det var 10 april och bokad besiktning var alltså inte ens 3 månader bort.
-Jaha... då ere alltså bara gå ut å börja jobba då! utbrast Anders på klingande dalmål och reste sig upp.
Planen då var precis som nu att hinna på en träff. Då var det Ramsele som var spikad och eftermiddagen innan Ramseleträffen skruvade Niclas Söderberg på nummerskyltarna på Storebror och den var gatlegal.
Göran Ottosson på bilprovningen här i Östersund var precis som med Storebror tidigt inkopplad på Plan 53.
Flera har frågat om besiktning och 53:an måste som alla förstår både genomgå ursprungskontroll, registreras och kontroll besiktas.
Det är ingen kärnfysik vi har kända ägarlängder, ursprungskontroll är klar och nu handlar det om att laga klart och åka på bilprovningen.
Det som egentligen skulle kunna stjälpa hela planeringen och innebära trailer är nu två saker. 1, vi hinner inte klart och 2... Vi besiktar men hinner inte få nummerskyltarna.
Tidsramen gör det hela jättesnävt just för att hinna få ut skyltarna dessa tillverkas först efter slutförd besiktning. Flera faktorer som exempelvis 53:ans låga/korta chassinummer kan innebära en längre hanteringstid hos Transportstyrelsen men oavsett så hinner vi inte få skyltarna innan helgen
Återigen den här klockan som tickar ned och hetsen att hinna...
4 dagar kvar!
Text och Foto Lars "Julle" Olofsson Foto Kåre Torfjäll
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.