Kvällens hobby: Lacka torped, golv och innertak. Det innebar att Kåre gick loss totalt med oscilleraren med grovt slippapper och skapade en djävulsk miljö både inne i bilen och utanför.
Från villagaraget i Lugnvik kom det via Kåres och min dropbox ett antal bilder. Bland annat på en sprillans kylare monterad i nylackerad kylarbalk. Bra, då behöver vi inte oroas över varmgång. Check!
Vidare kom en en bild på fixade Z-skyltar. Då kan vi köra med 50/60-tals känsla. Bra, check!
Sedan en bild på breddad batterihållare. Då får vi plats med ett normalt batteri. Bra, check!
En dörrsida har tydligen fått clips och är nu klar för klädsel. Bra, check!
Det senaste i fråga om inredningen är innertak/matta finns nu i Sverige och ska hämtas. Bra, check!
Klädsel till dörrsidor och windlance är beställt och nu knäpper vi våra händer och ber att Postnord sköter sitt.
Grillen lackad och klar för montering. Bra. check!
Alla tänddelar, bensinpump mm. finns på hämtahyllan hos min reservdels leverantör. Bra, Check!
Från Ola Viklunds verkstad i Bispgården kommer det bilder på en fixad, smord och i iordningställd startmotor lackad och klar. Förhoppningsvis innebär det lättstartat. Bra, check!
Från Bräcke kom det däremot inga bilder utan Anders Bengtsson ringde. Sen tog han med sig sin Monica och Chevrolet 1953 och hälsade på istället. Med sig hade han saknad kopplingsmekanik och andra bra-att-ha-dokument. Bra, check och stort tack!
Med andra ord är det massor av saker som är klara och fler prylar som är på god väg att bli det. Det känns skönt.
På kvällens hobby skulle vi lacka torped, golv och innertak. Det innebar att Kåre gick loss totalt med oscilleraren med grovt slippapper och skapade en djävulsk miljö både inne i bilen och utanför. Vi säger inte check på den för jag själv flydde ut ur verkstan under tiden han dånade klart.
Under mellantid så lagade jag karosserifästena fram på torpeden samtidigt som Kåre slipade klart dörrbågar och växelspaksmekanik. Givetvis blev natten sen innan vi lackerat det vi bestämt och kunde släckta och gå hem.
Dagen efter kände jag mig stärkt att köra lite egen hobby med krymp och sträck maskinen i kombo med engelska hjulet.
Vilka fantastiska maskiner, hur fasen kunde man klara sig utan dessa tidigare?
Jag vill inte påstå det gick som en dans att få till "krumplåten" som sitter under kromavslutet på sparklådan. Jo, plåtens form var inga problem att rulla till. Jag gjorde den däremot helt fel och fick göra om.
Det blir ibland så när det inte finns ett förbannade dugg att gå efter utan det är ren och skär gissningstävling. Jag var rätt sänkt efter detta stök, det retar mig oerhört att behöva göra om men nu satt den där och i rena ilskan gjorde jag även klart framkanten på hjulhuset.
Det var en yta och ett jobb som jag faktiskt varit "rent gruven för" Men faktiskt! Utan att stöta på patrull så fick jag till en bra formad plåt i hjulet som nästan ramlade på plats alldeles själv.
Ivrig och med ny energi så snurrade jag runt karossen på rätt köl och byggde klart dörröppningen mot hjulhuset.
24 dagar kvar
Text och Foto Lars "Julle" Olofsson
Foto Kåre Torfjäll
Vidare kom en en bild på fixade Z-skyltar. Då kan vi köra med 50/60-tals känsla. Bra, check!
Sedan en bild på breddad batterihållare. Då får vi plats med ett normalt batteri. Bra, check!
En dörrsida har tydligen fått clips och är nu klar för klädsel. Bra, check!
Det senaste i fråga om inredningen är innertak/matta finns nu i Sverige och ska hämtas. Bra, check!
Klädsel till dörrsidor och windlance är beställt och nu knäpper vi våra händer och ber att Postnord sköter sitt.
Grillen lackad och klar för montering. Bra. check!
Alla tänddelar, bensinpump mm. finns på hämtahyllan hos min reservdels leverantör. Bra, Check!
Från Ola Viklunds verkstad i Bispgården kommer det bilder på en fixad, smord och i iordningställd startmotor lackad och klar. Förhoppningsvis innebär det lättstartat. Bra, check!
Från Bräcke kom det däremot inga bilder utan Anders Bengtsson ringde. Sen tog han med sig sin Monica och Chevrolet 1953 och hälsade på istället. Med sig hade han saknad kopplingsmekanik och andra bra-att-ha-dokument. Bra, check och stort tack!
Med andra ord är det massor av saker som är klara och fler prylar som är på god väg att bli det. Det känns skönt.
På kvällens hobby skulle vi lacka torped, golv och innertak. Det innebar att Kåre gick loss totalt med oscilleraren med grovt slippapper och skapade en djävulsk miljö både inne i bilen och utanför. Vi säger inte check på den för jag själv flydde ut ur verkstan under tiden han dånade klart.
Under mellantid så lagade jag karosserifästena fram på torpeden samtidigt som Kåre slipade klart dörrbågar och växelspaksmekanik. Givetvis blev natten sen innan vi lackerat det vi bestämt och kunde släckta och gå hem.
Dagen efter kände jag mig stärkt att köra lite egen hobby med krymp och sträck maskinen i kombo med engelska hjulet.
Vilka fantastiska maskiner, hur fasen kunde man klara sig utan dessa tidigare?
Jag vill inte påstå det gick som en dans att få till "krumplåten" som sitter under kromavslutet på sparklådan. Jo, plåtens form var inga problem att rulla till. Jag gjorde den däremot helt fel och fick göra om.
Det blir ibland så när det inte finns ett förbannade dugg att gå efter utan det är ren och skär gissningstävling. Jag var rätt sänkt efter detta stök, det retar mig oerhört att behöva göra om men nu satt den där och i rena ilskan gjorde jag även klart framkanten på hjulhuset.
Det var en yta och ett jobb som jag faktiskt varit "rent gruven för" Men faktiskt! Utan att stöta på patrull så fick jag till en bra formad plåt i hjulet som nästan ramlade på plats alldeles själv.
Ivrig och med ny energi så snurrade jag runt karossen på rätt köl och byggde klart dörröppningen mot hjulhuset.
24 dagar kvar
Text och Foto Lars "Julle" Olofsson
Foto Kåre Torfjäll
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.