Leverans från USA och maximum overload i verksamheten!
Sändningen från USA har äntligen anlänt. Som vanligt när det är hets och stress med i bilden så strular det gärna och det stora problemet att en vital plåtdel från EMS Automotive saknas.
Det var beställt höger och vänster kvartspanel, plåtstycket som sitter bakom bakhjulet under skuffgolvet men vi fick bara den högra...
Om den var restad, slarv eller andra orsaker behöver vi inte tvista om men vi behöver den nyss eller rättare sagt senast till helgen som kommer, just därför!
NÅGON AV VÅRA FÖLJARE, vi efterlyser nu vitala delen vi behöver!
Fixar någon detta pronto med ett hundraprocentigt leveransbesked erbjuder vi en specialdesignad T-shirt, tryckt i en mycket begränsad upplaga + en kartong med lite andra hemligheter.
Så ut nu på lager och kika, ring en vän eller vänd på stenen du inte kikat under på ett år eller två...
Jag satte genast igång med att mäta in de nyss levererade sparklådorna. Som vanligt med eftermarknadsplåt som stansats fram i miljoner exemplar ur slitna stansar så är passformen medioker och kräver en hel del våld och masserande för att passa.
Just mängden med allt plåtjobb och alla timmar det kommer krävas oroar mig en del just nu framförallt eftersom jag inte kan lägga varenda verkstadstimme på gamlingen utan min ordinarie verkstadstid rullar parallellt.
Det här kommer absolut bli en nagelbitare av rang, inte tal om nåt annat. Så finns det en erkänt duktigt bilplåtis som bara kräver kaffe i lön? Skicka hit han direkt! Förresten han får en T-shirt han också...
Med i leveransen fanns även en komplett framhjulslagersats.
Just lagerna fram har gett Kåre en del huvudvärk. Dels så var det kullager och den modellen har ju en satt förspänning som inte går att justera.
På den ena sidan fanns det ett minimalt kännbart glapp som i och för sig inte egentligen skapar problem bara det inte är för stort. Men däremot verkade det vara fel kronmutter som inte kunde låsas med avsedd saxpinne.
Bytt tidigare, fel lager eller vad? Vi har ingen aning men nu är dessa bytta till rullager och förspända, låsta på korrekt sätt. Det blev givetvis även nya navkoppar och nu sitter alla hjulen fast med rätt antal muttrar och skruv. Även om det är stressmek deluxe så vill vi inte kasta ihop prylarna och spara havet med saker att "göra sen"
Nej! både Kåre och jag är rörande överens om att vara mer raffinerade än så.
Vi ska åka i bilen, den ska kunna ta oss långt utan bekymmer och vi vill känna stolthet över skicket på vårt åk. Därför ger vi även tid för bling bling och dojjorna på en bil är i princip allt.
Det är ju såhär att ser hjulen ut som skit så ser resten ännu sämre ut och förutsättningarna att få till ett blank yttre på gamlingen finns helt enkelt inte och är heller ingenting vi eftersträvar.
Jonas Björkroth på SEAB gav oss möjligheten att prova en produkt med vit gummifärg.
Både jag och Kåre är otroligt svaga för breda vita sidor på däcken så det nappade vi på. Det finns lite olika lösningar med exempelvis lösa sidor som kläms mellan fälg och däck.
Lösa hårda sidor komplett med blanka fälg ringar. Man kan även köpa nya däck med färdig vit sida men den budgeten finns bara inte, dyra! Just därför kändes denna lösning att simpelt lacka vit sida mer än intressant.
Vi ska ju även köra 160mil så det blir liksom hårdtest direkt. Snacka om det blev "Custom"... helt underbart snyggt med putsade original kapslar och fälg ringar. Hur den vita färgen funkar kommer vi följa upp noga
Sista moment fram på småtimmarna när ny lackerade hjul monterades var slutjustering av bromsar.
Chassit väntar nu på sin motor och Cleveland som kollar var husse pysslar med i verkstan mitt i natten har ingen förståelse för aktiviteten som pågår. Micke "Morris" Eriksson har blivit lite som en inventarie i verkstan som gärna ställer upp.
Han jobbar på med motorn så vi inom kort kan får färg på den.
Stort tack Micke! din hjälp är mer än guld värd och något både jag och Kåre värdesätter otroligt mycket.
Värmepaketet som inte skulle lackas har nu fått en fin ny lackering precis som original och en ny dekal.
Kåre var otroligt lycklig över detta och han har nu ett helt gäng nya dekaler. Någon som behöver så fixar Kåre. Som vanlig blir det sen natt innan lampan släcks, det är mycket nu och mer blir det innan vi kan åka till Wenngarn, 31 dagar kvar.
Text och Foto Lars "Julle" Olofsson Foto Kåre Torfjäll
Det var beställt höger och vänster kvartspanel, plåtstycket som sitter bakom bakhjulet under skuffgolvet men vi fick bara den högra...
Om den var restad, slarv eller andra orsaker behöver vi inte tvista om men vi behöver den nyss eller rättare sagt senast till helgen som kommer, just därför!
NÅGON AV VÅRA FÖLJARE, vi efterlyser nu vitala delen vi behöver!
Fixar någon detta pronto med ett hundraprocentigt leveransbesked erbjuder vi en specialdesignad T-shirt, tryckt i en mycket begränsad upplaga + en kartong med lite andra hemligheter.
Så ut nu på lager och kika, ring en vän eller vänd på stenen du inte kikat under på ett år eller två...
Jag satte genast igång med att mäta in de nyss levererade sparklådorna. Som vanligt med eftermarknadsplåt som stansats fram i miljoner exemplar ur slitna stansar så är passformen medioker och kräver en hel del våld och masserande för att passa.
Just mängden med allt plåtjobb och alla timmar det kommer krävas oroar mig en del just nu framförallt eftersom jag inte kan lägga varenda verkstadstimme på gamlingen utan min ordinarie verkstadstid rullar parallellt.
Det här kommer absolut bli en nagelbitare av rang, inte tal om nåt annat. Så finns det en erkänt duktigt bilplåtis som bara kräver kaffe i lön? Skicka hit han direkt! Förresten han får en T-shirt han också...
Med i leveransen fanns även en komplett framhjulslagersats.
Just lagerna fram har gett Kåre en del huvudvärk. Dels så var det kullager och den modellen har ju en satt förspänning som inte går att justera.
På den ena sidan fanns det ett minimalt kännbart glapp som i och för sig inte egentligen skapar problem bara det inte är för stort. Men däremot verkade det vara fel kronmutter som inte kunde låsas med avsedd saxpinne.
Bytt tidigare, fel lager eller vad? Vi har ingen aning men nu är dessa bytta till rullager och förspända, låsta på korrekt sätt. Det blev givetvis även nya navkoppar och nu sitter alla hjulen fast med rätt antal muttrar och skruv. Även om det är stressmek deluxe så vill vi inte kasta ihop prylarna och spara havet med saker att "göra sen"
Nej! både Kåre och jag är rörande överens om att vara mer raffinerade än så.
Vi ska åka i bilen, den ska kunna ta oss långt utan bekymmer och vi vill känna stolthet över skicket på vårt åk. Därför ger vi även tid för bling bling och dojjorna på en bil är i princip allt.
Det är ju såhär att ser hjulen ut som skit så ser resten ännu sämre ut och förutsättningarna att få till ett blank yttre på gamlingen finns helt enkelt inte och är heller ingenting vi eftersträvar.
Jonas Björkroth på SEAB gav oss möjligheten att prova en produkt med vit gummifärg.
Både jag och Kåre är otroligt svaga för breda vita sidor på däcken så det nappade vi på. Det finns lite olika lösningar med exempelvis lösa sidor som kläms mellan fälg och däck.
Lösa hårda sidor komplett med blanka fälg ringar. Man kan även köpa nya däck med färdig vit sida men den budgeten finns bara inte, dyra! Just därför kändes denna lösning att simpelt lacka vit sida mer än intressant.
Vi ska ju även köra 160mil så det blir liksom hårdtest direkt. Snacka om det blev "Custom"... helt underbart snyggt med putsade original kapslar och fälg ringar. Hur den vita färgen funkar kommer vi följa upp noga
Sista moment fram på småtimmarna när ny lackerade hjul monterades var slutjustering av bromsar.
Chassit väntar nu på sin motor och Cleveland som kollar var husse pysslar med i verkstan mitt i natten har ingen förståelse för aktiviteten som pågår. Micke "Morris" Eriksson har blivit lite som en inventarie i verkstan som gärna ställer upp.
Han jobbar på med motorn så vi inom kort kan får färg på den.
Stort tack Micke! din hjälp är mer än guld värd och något både jag och Kåre värdesätter otroligt mycket.
Värmepaketet som inte skulle lackas har nu fått en fin ny lackering precis som original och en ny dekal.
Kåre var otroligt lycklig över detta och han har nu ett helt gäng nya dekaler. Någon som behöver så fixar Kåre. Som vanlig blir det sen natt innan lampan släcks, det är mycket nu och mer blir det innan vi kan åka till Wenngarn, 31 dagar kvar.
Text och Foto Lars "Julle" Olofsson Foto Kåre Torfjäll
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.