Gamlingen är lagad med både popnitad aluminiumplåt, gassvetsad 2mm-plåt, murbruk och plastic padding. Fordonsantroplogen kommer kanske och tar oss i örat igen men vi har i alla fall sparat vitala delar åt honom.
Efter vi fått tak och andra delar av karossen blästrade så ville vi lägga en epoxigrund på det plåtrena taket. Jag ringde Lars Edwardsson på Verktygsboden i Borås dels för att prata lite om hur Plan 53 fortskrider och Lars bekräftade precis vad jag egentligen redan visste om.
Grundfärg? Jodå vi har epoxi grundfärg och även filler... Jag skickar upp det du behöver. Lars är kunnig och har precis som jag hållit på med "knasbilar" i många år. Han gillar som många andra det vi gör och har gedigen kunskap som är ovärderlig när man håller på med detta.
Intresset förenar en i en slags symbios där vi egentligen många gånger kanske redan vet men ändå under samtalet så kommer det fram nya tips och bra kunskap.
Kåre och jag körde därför en hobbykväll efter ordinarie jobb där både Micke Morris och Hasse Hantlangare kom med. Kåre och Hasse började med att göra sista finliret i kanterna på taket där blästern inte gått.
Kåre har köpt ut två skivor oljehärdad masonit för att göra nya dörrsidor och under tiden jag fortsatte med rostjobb så jobbade övriga med att malla fram dörrsidor och kickpaneler.
Planen var att få epoxi på taket innan kväll och natten var sen när Hasse och jag vädrade ut lokalen. Samtidigt som vi jobbar på som bäst kommer det obekräftat skvaller från Lungvikstrakten om ett rutigt handskfack.
Vet egentligen inte vad som sker eller om Kåre och hans fru Lena helt enkelt tog fasta på mina bisarra skämt om val av inredningsmaterial och stil. Det sker saker i Kåres garage i Lungvik, det råder ingen tvekan om och utan jobb på olika håll skulle inte detta fungera.
Jag jobbar på med rosten här och det var en hel del pyssel innan sparklådans avslut mot skärmkanten var färdig. Annars är väl detta med inredningen som just nu vållar mest med ångest och tankar.
Det finns olika orsaker till varför men vi har krokat en annan sadelmakare som just nu kämpar med att hitta material som enligt lovat var beställt men som inte gjorts. Tiden är ju en faktor som inte tar hänsyn till folks löften.
Tidspillan har vi ändå och just nu rycker jag i de trådar som finns för att få fram material så vi kan sätta igång på allvar med inredningen. Det känns som just detta är mer än panik nu.
Innertaket ska plockas ner, dörrgångar slipas rena plus tusen andra saker så vi efterlyste folk och hjälp till en gigantiskt hobbykväll. Magnus Myrenhammar, Henric Tungström och Hasse hantlangare dök upp och vi var precis så pass många att vi täckte upp planerat och inte trampade varandra på tårna.
Lasse och Anna Ivarsson 11:ans Grill i Östersund dök upp under kvällen och ville överlämna en välbehövlig gåva i form av ett antal kartonger med slippapper. Något som vi verkligen behöver. Jättetacket från Kåre och mig. I hetsen med alla hjälpare så missade vi tyvärr att ta en bild.
Annars ett STORT tack allihop! Kaffet och bullarna som Hasses sambo Sandra Olsson bakat satt under kvällen som en smäck. Med full sula på stereon och hörselskydd på alla så fixade jag sista rostskadade balken på torpeden.
Det var ett jobb som på grund av profilens utseende blev mer än komplicerat och tog tid. Engelska hjulet och krymp-och-sträckmaskinen fick jobba hårt. Det är sådana här detaljer som oftast tar otroligt med tid men vi inte vill fuska.
Sen ska vi kunna grunda/lacka torpeden så är det nödvändigt och nu är det bara ena karossfästet kvar att fixa framtill på karossen.
När vi nu var så pass många så eskalerade det hela precis som jag varit inne på från första början.
Kåre har stretat emot med alla tänkbara argument och ärligt så har jag väl till viss del hållit med honom. Men... rubbet i fråga om instrumentbrädans innehåll inklusive elsystem hamnade i en pappkartong på golvet.
Inte ens den lossmonterade klockans envisa tickande lyfte humöret på Kåre annat än bara lite grann och jag är nog böjd att hålla med.
Det här har urartat helt...
25 dagar kvar
Text och Foto Lars "Julle" Olofsson
Foto Kåre Torfjäll
Grundfärg? Jodå vi har epoxi grundfärg och även filler... Jag skickar upp det du behöver. Lars är kunnig och har precis som jag hållit på med "knasbilar" i många år. Han gillar som många andra det vi gör och har gedigen kunskap som är ovärderlig när man håller på med detta.
Intresset förenar en i en slags symbios där vi egentligen många gånger kanske redan vet men ändå under samtalet så kommer det fram nya tips och bra kunskap.
Kåre och jag körde därför en hobbykväll efter ordinarie jobb där både Micke Morris och Hasse Hantlangare kom med. Kåre och Hasse började med att göra sista finliret i kanterna på taket där blästern inte gått.
Kåre har köpt ut två skivor oljehärdad masonit för att göra nya dörrsidor och under tiden jag fortsatte med rostjobb så jobbade övriga med att malla fram dörrsidor och kickpaneler.
Planen var att få epoxi på taket innan kväll och natten var sen när Hasse och jag vädrade ut lokalen. Samtidigt som vi jobbar på som bäst kommer det obekräftat skvaller från Lungvikstrakten om ett rutigt handskfack.
Vet egentligen inte vad som sker eller om Kåre och hans fru Lena helt enkelt tog fasta på mina bisarra skämt om val av inredningsmaterial och stil. Det sker saker i Kåres garage i Lungvik, det råder ingen tvekan om och utan jobb på olika håll skulle inte detta fungera.
Jag jobbar på med rosten här och det var en hel del pyssel innan sparklådans avslut mot skärmkanten var färdig. Annars är väl detta med inredningen som just nu vållar mest med ångest och tankar.
Det finns olika orsaker till varför men vi har krokat en annan sadelmakare som just nu kämpar med att hitta material som enligt lovat var beställt men som inte gjorts. Tiden är ju en faktor som inte tar hänsyn till folks löften.
Tidspillan har vi ändå och just nu rycker jag i de trådar som finns för att få fram material så vi kan sätta igång på allvar med inredningen. Det känns som just detta är mer än panik nu.
Innertaket ska plockas ner, dörrgångar slipas rena plus tusen andra saker så vi efterlyste folk och hjälp till en gigantiskt hobbykväll. Magnus Myrenhammar, Henric Tungström och Hasse hantlangare dök upp och vi var precis så pass många att vi täckte upp planerat och inte trampade varandra på tårna.
Lasse och Anna Ivarsson 11:ans Grill i Östersund dök upp under kvällen och ville överlämna en välbehövlig gåva i form av ett antal kartonger med slippapper. Något som vi verkligen behöver. Jättetacket från Kåre och mig. I hetsen med alla hjälpare så missade vi tyvärr att ta en bild.
Annars ett STORT tack allihop! Kaffet och bullarna som Hasses sambo Sandra Olsson bakat satt under kvällen som en smäck. Med full sula på stereon och hörselskydd på alla så fixade jag sista rostskadade balken på torpeden.
Det var ett jobb som på grund av profilens utseende blev mer än komplicerat och tog tid. Engelska hjulet och krymp-och-sträckmaskinen fick jobba hårt. Det är sådana här detaljer som oftast tar otroligt med tid men vi inte vill fuska.
Sen ska vi kunna grunda/lacka torpeden så är det nödvändigt och nu är det bara ena karossfästet kvar att fixa framtill på karossen.
När vi nu var så pass många så eskalerade det hela precis som jag varit inne på från första början.
Kåre har stretat emot med alla tänkbara argument och ärligt så har jag väl till viss del hållit med honom. Men... rubbet i fråga om instrumentbrädans innehåll inklusive elsystem hamnade i en pappkartong på golvet.
Inte ens den lossmonterade klockans envisa tickande lyfte humöret på Kåre annat än bara lite grann och jag är nog böjd att hålla med.
Det här har urartat helt...
25 dagar kvar
Text och Foto Lars "Julle" Olofsson
Foto Kåre Torfjäll
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.