Nästa artikel
Plan 53 – så mycket har det kostat
Plan 53 del 52

Plan 53 – så mycket har det kostat

Publicerad 25 september 2018 (uppdaterad 26 september 2018)
För ett drygt år sedan rullade Julle och Kåre in på Wenngarns Slott med en på 71 dagar renoverad Chevrolet – Plan 53. Nu när bilen ska gå på auktion är det dags att summera utläggen. Hur mycket kostar det att rädda ett uträknat vrak egentligen?
Plan 53 dök upp lika plötsligt som en tjälskada på en väg i Norrlands inland. Kåre Torfjäll och jag bestämde oss nästan i samma ögonblick som vi förstod att den dängda, sönderplockade och trasiga Chevan var till salu. Vi skulle ge bilen nytt liv!

Men historien började väl egentligen redan 1964 då den gamla Chevan sedan några år hamnat lite på dekis här i Jämtland. Redan då rostig och välanvänd och definitivt inte förstahandsvalet för vanliga familjen trots sina fyra dörrar. Inte ens en fin 50-talsamerikanare var något värd eftersom bilburen ungdom tagit dessa stora rymliga bilar till sina hjärtan i sin revolt mot gammaldags moral och norm.

Föga anade Rolf och Uffe, två 16-åringar vilken historia som skulle skrivas när Rolf köpte 53:an för 250 kr i Lövberga 2,5 mil norr om Strömsund den där kvällen. Uffe fick köra, han var ju tre månader äldre. Vi har fått historier berättade av både Rolf och Uffe hur det utan körkort sladdades på smala grusvägar.

Andra har berättat om lönlösa försök att få köpa Chevan efter att den hamnat bakom en verkstad under 70-talet, när topplockspackningen till slut slog stopp på raggningen. Proveniensen är alltså helt vattentät och så spännande.

Uno Karlsson köpte 53:an med sönderplockad motor 1979. Hans intentioner var nog goda och han gjorde en del åtgärder på bilen. Men andra saker blev viktigare och den gamla Chevan hamnade åter på undantag bakom en gammal bryggstuga på Unos gård ett par mil utanför Östersund.

När jag och Kåre rullade in på Unos gård i juli 2017 enbart för koll och fotografering så hade Uno dragit fram bilen tio meter och planerade en försäljning. Det var alltså skarpt läge. Alla delar fanns och det var inte fullt tre månader kvar till Klassikers stora höstträff.

Planen etablerade sig lika snabbt som kontanterna placerades på bordet. Att vi skulle renovera bilen på superkort tid och köra den besiktad och klar till Wenngarn mindre än tre månader senare, det ansåg vi bägge var en briljant idé.

Resten vet de som följde renoveringen i realtid på Klassikers webb. Men vi hade just då definitivt ingen hade en aning om vad vi satte igång. Uppmärksamheten blev enorm och egoboosten monumental av alla glada kommentarer.

Snart insåg vi att det inte skulle räcka med att bara laga lite, en ramlyftning med allt vad det innebar var absolut nödvändig. Arbetsinsatsen blev minst sagt intensiv och utan våra garagehjältar och sponsorer hade vi aldrig lyckats. För vilken resa det blev och visst kom vi till Wenngarn. Visserligen på trailer men vi körde in Chevrolet 53:an för egen maskin på träffen och vi besiktade bilen utan anmärkning veckan därpå.

Det har varit dygnslånga arbetspass, tidspress och enorma uppoffringar från nära och kära men samtidigt har det varit både lärorikt och sjukt kul. Vi har fått nya vänner över hela Sverige och vilka fikastunder vi haft mellan tokjobben. Bara feedbacken på att det vi gjort har inspirerat gör varenda minut värd. För det är just det som vi tycker är grejen. Att kunna hjälpa varandra, ha kul och driva projekt framåt tillsammans.
I sommar har Plan 53 bjudit på massor av nöjeskörning. Den har funkat kalas förutom ett större missöde då motorn helt enkelt rasade. Återigen visade det sig hur slagkraftiga digitala medier kan vara för på mindre än 24timmar fanns en ny motor i sikte och i vanlig Kåre-Julle-anda så skulle stora saker ske med tajt datum. Och dagen efter att nya motorn satts på plats kördes Chevan till Summer Meet i Västerås. Tidspress ger ammunition att göra klart! Om det är så sunt alla gånger kan kanske däremot diskuteras.

Samtidigt har Plan 53 visat alla att det där ”lätta projektet” i regel ger massor med mer jobb och kostnader som man inte har en aning om. Vi har väl inte bokfört varenda krona men eftersom vi är två som äger bilen finns det givetvis en ekonomisk kontroll och det är lätt chockartade siffror när vi nu summerar dem. Fasen vad det kostar och då har vi ändå fått massor av hjälp och fördelaktiga priser på mycket från glada sponsorer. Ett antal garagehjältar har ställt upp utan annan ersättning än kaffe och kanske en tårtbit. Tack!

Men många säger man ska sluta på topp och därför kommer Plan 53 gå ut till försäljning nu i höst. Jag och Kåre har varit rörande överens om detta lång tid och det känns faktiskt bra att få knyta ihop säcken så här ett år efter att den blev klar.

Visst skulle både jag och Kåre gärna vilja äga Chevan själva men vi tror inte det skulle bli bra. Då är det bättre någon annan får fortsätta skapa historia med Plan 53 och den 3 oktober kommer den att gå på auktion genom Bilweb Auctions. Nedräkningen har börjat – gå in och kolla på www.bilwebauctions.se

Lars "Julle" Olofsson
 
Tack alla som hjälpt till!

Sponsorer/Hjälpare
Lars Edwardsson Verktygsboden            Borås
Jonas Björkroth SEAB                    Sigtuna
Leif B Nilsson Dustblasting                Sundsvall
Lars Erik Persson Ås Bilverkstad                Ås
Putte Larssson    JNJ                    Östersund
Pelle Forsberg Grizzly                    Östersund
Lasse & Anna Ivarsson 11´ans Grill            Östersund
Claes Hoglert Sadelmakeri & Tapetserarverkstad     Östersund
Henrik Birkl H2M Racing                Östersund
Anders Berg Autotjänst Laitis                Östersund
Göran Ottosson Opus Bilprovning            Östersund
Mikael Jahrulf Opus Bilprovning                  Östersund


Urban Lindgren
Magnus Myrenhammar
Hasse Gustavsson
Micke "Morris" Eriksson
Magnus Roos
Henric Tungström
Bengt Jönsson
Bengt Bäckström
Bengt Edlund
Fredrik Åsbo
Johnny Fredriksen
Sebastian Olsson
Håkan Olsson                        Bräcke
Anders Bengtsson                     Bräcke
Ola Viklund                        Bispgården
Sven Göransson                        Föllinge
Richard Öhman                        Helgum
Magnus Siden                        Ramsele
John Asplund                        Örnsköldsvik
Tom Pettersson                        Eskilstuna
Mats Torfjäll                        Norge


Utan er hade det aldrig gått vägen!

Länkar

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.