Raymond Pochlak reste först ett galontält i trädgården. I detta tält framställde han sedan inte mindre än åtta gjutformar enligt principer hämtade från bilfabrikerna. På en stomme av träribbor fästes pappskivor som gav formen på bilen. För en bil skulle det bli.
Raymond hade sedan två månaders gipsning och slipning framför sig vilket resulterade i färdiga gjutformar. Sedan vara det bara att gjuta. Och skarva ihop till en kaross. Och skruva fast på ett DKW-chassi från 1939. Och bygga en inredning. Och glasa. Och…
700 kg plast, 2 600 kronor och ett oräkneligt antal timmar senare var Raymonds sportiga Deka körklar. Det hade då blivit 1960 och Teknikens Världs Ivan Öberg intervjuade Raymond i Rålambshovsparken i Stockholm. Att inspirationen var Thunderbird och Austin Healey sade sig själv liksom att grillen hämtades från en Opel Kapitän. Raymond berättade också att han avverkat 3 000 mil och att jobbarkompisarna förlorade vadet. Det gick visst att bygga en sportbil i plast.
Har du tips om andra svenska hembyggen? Mejla claes.johansson@klassiker.nu
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.