Nästa artikel
Plast-Deka föddes i galontält
HEMBAKT

Plast-Deka föddes i galontält

Publicerad 14 december 2010 (uppdaterad 17 december 2013)
1960 stod en svensk sportbil i plast klar. Upphovsman och ägare var Raymond Pochlak. Var befinner sig bilen i dag?

Raymond Pochlak reste först ett galontält i trädgården. I detta tält framställde han sedan inte mindre än åtta gjutformar enligt principer hämtade från bilfabrikerna. På en stomme av träribbor fästes pappskivor som gav formen på bilen. För en bil skulle det bli.

Raymond hade sedan två månaders gipsning och slipning framför sig vilket resulterade i färdiga gjutformar. Sedan vara det bara att gjuta. Och skarva ihop till en kaross. Och skruva fast på ett DKW-chassi från 1939. Och bygga en inredning. Och glasa. Och… 

700 kg plast, 2 600 kronor och ett oräkneligt antal timmar senare var Raymonds sportiga Deka körklar. Det hade då blivit 1960 och Teknikens Världs Ivan Öberg intervjuade Raymond i Rålambshovsparken i Stockholm. Att inspirationen var Thunderbird och Austin Healey sade sig själv liksom att grillen hämtades från en Opel Kapitän. Raymond berättade också att han avverkat 3 000 mil och att jobbarkompisarna förlorade vadet. Det gick visst att bygga en sportbil i plast.

Toppfarten var höjd från 95 km/h till 110 km/h, så nog blev Raymonds kärra sportig alltid.

EFTERLYSNING

Har du tips om andra svenska hembyggen? Mejla claes.johansson@klassiker.nu

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.