Nästa artikel
Platinarush hotar veteranbilshobbyn
APRIL-APRIL!

Platinarush hotar veteranbilshobbyn

Publicerad 1 april 2019 (uppdaterad 9 april 2019)
En hemlig rapport visar att flera folkbilar från 1950- och 1960-talet innehåller rikliga halter av platina, nickel, kobolt och iridium. Något som bara ett fåtal känt till fram till nu men som riskerar att leda till köprush, spekulation och utskrotning av 50 till 70 år gamla vardagsbilar.
Patina har på senare år allt mer framhållits som en fördel med en gammal bil, rätt sorts slitet skick kan till och med höja värdet på den. Nu kommer en ny parameter in i värderingen: Platina.

I samband med de brittiska Brexitförhandlingarna kom oavsiktligt en väl förborgad hemlighet fram i ljuset när en medlem av det brittiska underhuset framförde att man inte kunde lämna EU förrän ”alla våra platinerade bilar återbördats till öriket”.

Först förstod inte någon någonting men förklaringen har nu bit för bit sipprat fram genom olika källor. Under uppemot 20 år efter andra världskriget fick brittisk bilindustri i uppgift att förbruka och gömma undan stora mängder ädelmetaller som de allierade kommit över i samband med freden 1945.

Plötsligt är fältet med skrotbilar i Töcksfors värt miljoner. Men inte bara objekt hotas, även välrenoverade exemplar av vissa modeller som tidigare varit i det närmaste osäljbara har nu blivit extremt eftertraktade.

Turerna är många och komplicerade men tydligen lyckades de allierade undanhålla stora ädelmetallfyndigheter från ryssarna när Tysklands tillgångar delades upp mellan segrarna i kriget. Även om råvarupriserna inte var så höga som nu handlade det om ofantliga värden.

Ryssarna må ha förts bakom ljuset initialt men fattade kort efter uppgörelsen starka misstankar om att allt inte gått rätt till. De allierade blånekade men insåg att om man blev avslöjade skulle det kunna leda till stora oroligheter. Kanske till och med ett tredje världskrig.

Lösningen blev att gömma undan ädelmetallerna i den egna tillverkningsindustrin och då främst i fordonskomponenter. Tanken var att sprida ut fyndigheterna till det ovetande folket och sedan återvinna metallerna efter 10-15 år när bilarna var utslitna. Då borde stöldgodset så att säga ha kallnat. Så gjordes också i stor utsträckning under de första åren men det fåtal bilar som sparades av olika anledningar kom man aldrig åt.
Nya regeringar ersatte gamla och med tiden förlorades kunskapen om de stora värdena som rullade på vägarna. Sanningen begravdes långt ner i hemliga arkiv.

I samband med Brexitförhandlingarna kom alltså de sekretessbelagda handlingarna fram och det visar sig att det i gamla europeiska folkbilar kan finnas ädelmetaller värda hundratusentals kronor.

Det är främst förekomsten av platina som är riklig, det användes bland annat i cigarettändare, signalringar, hastighetsmätarnålar, kromlister, bromsar och komponenter i hjulupphängningarna. Som exempel kan en Ford Anglia från 1957 bära på 1,6 kg platina, det motsvarar omkring 400 000 kronor på världsmarknaden.

Detta är alltså den verkliga anledningen till att Brexitförhandlingarna brakat ihop.

En Morris Oxford Serie II med blinkerspak av platina och askkopp med inslag av tulium har plötsligt ett skrotvärde på 250 000 kronor medan en Vauxhall Victor 1960 kan innehålla 1,8 kg av metallen vilket gör den nästan dubbelt så värdefull.

Pengar på hög.

Även svenska bilar med brittiska komponenter innehåller ovetande stora mängder platina. Bromstrummor, styrstag och framvagnsbalkar i Volvo och Saab till exempel gör att värdet på gamla PV 444 och tvåtaktare nu har tio- eller tjugodubblats över en natt.

Redan under dygnets tidiga timmar märktes en skiftning på marknaden för europeiska folkbilar, samlare väcktes mitt i natten med höga kontantbud på renoveringsobjekt och både Volvo och Saab Museum har satt in extra vakter.

Nu riskerar en stor del av beståndet av välbevarade bilar – modeller som inte tidigare har värderats särskilt högt – att på kort tid skrotas ut.

Jan Tägt, MHRF. Bekymrad.

–Vi har visserligen länge pratat om att vi har ett värdefullt rullande kulturarv men det här ställer ju saken i en helt ny dager, säger Jan Tägt på Motorhistoriska Riksförbundet. Vi ser en stor risk för utskrotning här, klassiska modeller som blir berövade viktiga delar.

Jan Tägt vill att alla med en bil som kan innehålla ädelmetaller att sitt lugnt i båten.

– Vi vädjar till alla som har en berörd bil att inte sälja till någon. Vi jobbar nu tillsammans med regeringen på att ta fram en nödplan med motorkulturarvsstöd som säkrar bilarna.

Ägare av platinerade bilar kan alltså räkna med statlig kompensation, pengarna planeras att tas från bonus-malus-systemet samt det under 2018 icke utdelade Nobelpriset i litteratur.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth vid 50-årsfirandet av högertrafikomläggningen. Då anade han inte hur mycket platina han var omgiven av.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth som kör Volvo Amazon kan andas ut. Hans bil från 1964 är helt platinafri, hade det varit en sextiotvåa hade han fått sätta extra lås på garaget. Klassiker har tyvärr inte lyckats nå honom för en kommentar.

Traditionella lyxbilstillverkare som Rolls-Royce, Bentley och Jaguar fick däremot inte del av fyndigheterna eftersom de hade så små tillverkningsvolymer så deras värden påverkas inte. De innehåller ofta dock grundämnet aprilium som inte är värt ett smack, utan snarare är en belastning.
 

Länkar

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.