Sänkt pris, tufft utseende och inte minst ett coolt namn på specialmodellen Polar fick försäljningen av Volvo 245 öka lavinartat i Italien i början av 1990-talet.
I Italien gick det mot slutet av 1980-talet allt trögare att sälja Volvo 240. Enligt Volvos analys var priset för högt samtidigt som man såg en stor imagepotential för modellen. Ett projekt startades för att ta fram en specialmodell som skulle vitalisera försäljningen.
Specialmodellen Polar var en DL med tvåliters bensinmotor och centrallås – annan utrustning som elfönsterhissar togs bort för att hålla priset nere.
Nytt för den italienska marknaden var den svarta grillen och prydnadslisterna. Polar var också utrustad med takrails och lågprofil-däck.
Modellen fanns enbart med manuell växellåda, i en klädsel och fyra karossfärger. Volvo kunde pressa priset med hela 18 procent jämfört med vad DL tidigare kostat i Italien.
Nytt för den italienska marknaden var den svarta grillen och prydnadslisterna. Polar var också utrustad med takrails och lågprofil-däck.
Modellen fanns enbart med manuell växellåda, i en klädsel och fyra karossfärger. Volvo kunde pressa priset med hela 18 procent jämfört med vad DL tidigare kostat i Italien.
För att få uppmärksamhet för Polar bjöd Volvos importör in 20 italienska motorjournalister i maj 1989 att köra 240 Polar mellan Stockholm och Polcirkeln.
Pressbilarna var utrustade med viltskydd, extraljus, diffbroms, grova däck, takräcke med reservhjul och bensindunkar. Dessutom hade bilarna dekaler med isbjörnar.
Pressresan fick stor uppmärksamhet och resulterade bland annat i flera långa reportage i italiensk teve.
Delar av specialutrustningen, som viltskydden gick senare att köpa som tillbehör.
Pressbilarna var utrustade med viltskydd, extraljus, diffbroms, grova däck, takräcke med reservhjul och bensindunkar. Dessutom hade bilarna dekaler med isbjörnar.
Pressresan fick stor uppmärksamhet och resulterade bland annat i flera långa reportage i italiensk teve.
Delar av specialutrustningen, som viltskydden gick senare att köpa som tillbehör.
Återförsäljarna var till en början tveksamma till 240 Polar, men försäljningen ökade lavinartat! År 1990 såldes 4 492 Volvo 245 i Italien jämfört med 989 exemplar året innan. Medan Polar fortsatte att säljas i Italien och Spanien så lanserades 1991 den mer utrustade Super Polar. Den hade bland annat ABS-bromsar, läderklädsel och luftkonditionering. När projektet inleddes 1989 räknade man med 500 sålda bilar, totalt fram till och med 1993 blev det 14 000 exemplar!
Den allra sist tillverkade Volvo 240:n är faktiskt en Super Polar. Efter en ceremoni i Torslandaverken den sjunde maj 1993 kördes den direkt till Volvos museisamling.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.