Innehåll:
CADILLAC FLEETWOOD 1955Direktionsbilen som undkom skroten har hittat ut igen efter många år i det fördolda.
FORD MUSTANG 1965Visst är det skönt att ha facit, och det är Jan Siltbergs Mustang, älskad av målarmästaren och i det närmaste orörd.
USA-BILEN I FOLKHEMMETDe amerikanska bilarna tappade mark efter kriget men var fortfarande att räkna med, såväl till fint, till vardags och på jobbet.
PLYMOUTH BARRACUDA 1965Den maffiga bakrutan är grejen – även om det är bland det mest opraktiska Detroit hittat på.
DESOTO 1948I en avspänd svävare genom ”Lilla Amerika”.
FORD COUNTRY SEDAN 1958Det kan inte bli nyare än såhär – när tiden har frusit över ett vintrigt ögonblick.
PONTIAC BONNEVILLE 1965Efter en stökig barndom hittade Bonnevillen äntligen sitt hem.
CHEVROLET CAPRICE 1965När familjen med svenska rötter hade lämnat USA för Sverige ville man ändå åka i amerikansk stil.
MERCURY MONTEREY 1954Trimmad, trasig och tagen ur trafik. Det kunde ha slutat så men Mercuryn fick en andra chans.
DODGE DART GT 1964I ur och skur, sommar som vinter – Darten var familjens enda bil i många år. Det sätter spår.
BUICK GSX 1971Extra allt, och lite till: När visningsbilen beställdes sparade man inte på krutet.
CADILLAC ELDORADO BIARRITZ CONVERTIBLE 1963Värsta sortens Cadillac-cabbar var inte svensk vardagsmat, och det var inte ägarna heller!
CHEVROLET CORVAIR 1961Vi körde den. Vi gillade den. Vi välte inte.
MERCURY MONARCH GHIA 1976Två tillsammans vid födseln träffas igen.
STUDEBAKER LARK DAYTONA WAGONAIRE 1963Kombin med himlen som lastbegränsning.
FORD TUDOR V8 1939Finare färdkamrat genom Västergötlands famn får man leta efter!
AMERIKANSKA POLISBILAR I SVERIGEPolisen litade på stryktåliga Valiant och rymliga Dodgebussar i jakten på buset.
CALLE CARLQUISTCalle minns svenskamerikanarna som han följt genom livet.