Här kommer fulla trailers med Koreas första "egna" bil Hyundai Pony, som skall skickas iväg på export. Från första början var Ponyn tänkt att storsatsas på för just export, modellen premiärvisades till och med i Turin 1974.
Hyundai Pony var som sagt den första inhemska bilmodellen från Korea, innan dessa hade man tillverkat bland annat Ford Taunus och Cortina på licens och Ponyn kom att ärva en del komponenter från dessa, motorerna togs från Mitsubishi. Med Ford-komponenter och Mitsubishimotorer var den alltså inte helt igenom koreansk. Och utöver det lejde man George Turnbull från British Leyland för själva utvecklingsarbetet och för designen tog man hjälp av Giugiaros Ital Design i Turin.
Hyundai Pony må kanske inte vara vacker eller särskilt teknisk intressant eller avancerad. Men den var och är en viktig del i Sydkoreas snabba förvandling från fattigt feodalt jordbrukarsamhälle till en modern industristat. En förvandling som gick på rekordtid.
Idag räknas Sydkorea till en av världens starkaste ekonomier och haft en tillväxt och ökande välfärd som saknar motstycke.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.