Damerna på bilden är till vänster den tyska skådespelerskan Dita Parlo och till höger Leone Lane. Ingen av dom kom dock att bli några stora namn i Hollywood i den nya gyllene eran med ljudfilm.
Märket Oakland hade sina rötter i ett litet bolag som hette Pontiac Motor Buggy Manufacturing i Pontiac, Michigan. Ett kortlivat märke under 1907-1908, som omorganiserades och återuppstod som Oakland Motor Car company, de första Oaklandbilarna byggdes i april 1908.
Detta var relativt exklusiva fordon, med en prislapp på 1300 dollar och uppåt, första året såldes 278 bilar vilket var på den tiden en ganska bra produktion. Såpass bra att man drog till sig William Durants intresse som redan 1909 införlivade Oakland i sitt nybildade General Motors.
Så hoppar vi framåt i tiden till 1920-talet, då det fanns något hundratal biltillverkare i USA som byggde en uppsjö av modeller som täckte in i princip varje tänkbart marknadssegment i storlek och prisklass. Trenden gick även mot billigare bilar, men få lyckades konkurrera på allvar med den otroligt framgångsrika T-Forden. Vad många av de större tillverkarna började göra var att lansera lågprismodeller som såldes som egna märken för att kunna erbjuda bilar i lägre prisklasser utan att göra avkall på sin egen prestige. Tidigt ut med den här marknadsföringen var Hudson som redan 1919 presenterade Essex.
Denna trend kom att blomstra under det senare 1920-talet då Cadillac presenterade La Salle (1927) Overlands Whippet (1927) Viking från Oldsmobile (1929) Rooselvelt från Marmon (1929) Studebakers Rockne (1932) De flesta blev blott mer än dagssländor,såldes något år eller två. Med ett par undantag, de mer kända Plymouth och De Soto startades med samma tanke 1929 av Chrysler och blev desto mer långlivade. De Soto fanns ända fram till 1961 och Plymouth försvann först år 2000.
Hos Oakland hette svaret på detta Pontiac som introducerades 1926. För runt 200 dollar mindre än Oakland fick man en ganska välbyggd bil med snygga karosser och samma prestanda. Redan första årsmodellen sålde man nästan 50 000 bilar. Till skillnad från de övriga av dessa budgetmärken som försvann så kom Pontiac att bli en så stor framgång att man valde att lägga ner Oakland istället. De sista Oaklandbilarna byggdes 1931 och Pontiac kom framgångsrikt att överleva in i våra dagar. I december 2009 var dock sagan slut för Pontiacs del också. Då tillverkades den sista bilen med det namnet, i Sydkorea, ganska långt från Pontiac Avenue i Michigan där det en gång startade.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.