Porsche brukar ibland förknippas med medelåldersångest men här handlar det om en annan sorts fyrtioårskris. En 912 som stått undanställd i samma garage sedan 1980!
Robin Levinsson minns mycket väl när han första gången öppnade garagedörren hemma hos farmor och farfar i Olsfors och fick syn på den röda Porschen.
– Jag var sex år gammal och trodde inte mina ögon! säger Robin. Jag frågade farfar vad det var för bil och han sade att det var farmors. Jag rusade upp till farmor för att berätta men hon visste ju redan.
– Jag var sex år gammal och trodde inte mina ögon! säger Robin. Jag frågade farfar vad det var för bil och han sade att det var farmors. Jag rusade upp till farmor för att berätta men hon visste ju redan.
Bilen som stod i garaget var en Porsche 912 från 1966 och tidigt bestämdes det att bilen skulle bli Robins någon gång i framtiden. Porschen köptes i juni 1980 av hans farfar och farmor Inge och Elly Levinsson. De körde mycket med den första sommaren men efter att den ställts av på hösten togs den aldrig i trafik igen. Med undantag för någon uppvärmningstur på gården de första åren har den alltså stått undanställd i 40 år.
Men nu är tiden inne för Robin som hunnit bli 25 år gammal att ta hand om Porschen och få ut den på vägen igen.
Det är svårt att få en riktigt bra bild av skicket i det trånga och mörka garaget men bilen ser komplett ut. Den är omlackerad från mörkblå till röd i slutet av 1970-talet och förarstolen är utbytt mot en sportstol, annars råder originalutförande. Bilen är svensksåld och har bara haft tre ägare sedan ny. Under motorluckan sitter den fyrcylindriga boxern på 90 hk och bara väntar på att få jobba igen.
– Den gick perfekt när jag ställde av den 1980, säger Inge Levinsson. Det ska inte vara några problem att få igång den igen. Det är klart, förgasarna måste kanske ställas in.
Men nu är tiden inne för Robin som hunnit bli 25 år gammal att ta hand om Porschen och få ut den på vägen igen.
Det är svårt att få en riktigt bra bild av skicket i det trånga och mörka garaget men bilen ser komplett ut. Den är omlackerad från mörkblå till röd i slutet av 1970-talet och förarstolen är utbytt mot en sportstol, annars råder originalutförande. Bilen är svensksåld och har bara haft tre ägare sedan ny. Under motorluckan sitter den fyrcylindriga boxern på 90 hk och bara väntar på att få jobba igen.
– Den gick perfekt när jag ställde av den 1980, säger Inge Levinsson. Det ska inte vara några problem att få igång den igen. Det är klart, förgasarna måste kanske ställas in.
Robin Levinsson tror nog att det krävs lite mer arbete men är extremt sugen på att komma igång. Han arbetar på Verktygsboden i Borås och ska ta den till butiken där den kommer att finnas utställd i fyndskick under sommaren. Fram emot hösten ska han och kollegerna på Verktygsboden inför publik gå igenom drivlina, bromsar och annat.
– Drömmen är en helrenovering någon gång i framtiden, säger Robin Levinsson. Men nu är målet att få den körbar och igenom besiktningen. Första turen går hem till farfar och farmor!
Du kommer att kunna följa Porscheprojektet i tidningen, på webben och live i Verktygsbodens butik i Borås.
Du kommer att kunna följa Porscheprojektet i tidningen, på webben och live i Verktygsbodens butik i Borås.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.