Nästa artikel
Porschen från öst
hemgjort

Porschen från öst

Publicerad 4 december 2018
Två östtyska bröder byggde sin egen Porsche bakom järnridån, och fick hjälp från oväntat håll.
Östtyskland 1954 var inte det bästa stället för motorintresserad ungdom.
Gradvis hade landet börjat slutas till, och en ny Porsche 356 kunde man bara drömma om. Det gjorde i alla fall bröderna Falk och Knut Reimann i Dresden.  Importförbud var ett hinder, och östtyska löner räckte inte långt för några varor från väst alls.  
Så bröderna Reimann som arbetade på karosseriverkstaden Lindner beslutade sig för att bygga sin egen Porsche.

I skogen hade dom tidigare hittat en övergiven Kübelwagen, den drogs ut och fick donera chassit,  då kübeln har sådär 30 centimeter längre hjulbas än en 356 blev Reimanns Porsche något utsträckt, och fullt fyrsitsig.   

Även om man nu arbetade på en karossverkstad var det inga självklarheter att få tag i plåt.  Så karossen gjordes av skrotade lastbilshuvar, och knackades till över en karosstomme av trä.  

Resultatet blev slående likt en 356, kübelchassiet gjorde såklart att den blev längre och bredare, men med tanke på att dom inte sett en Porsche annat än på bild  är det ett fantastiskt resultat.  Motormässigt var det långt ifrån sportigt, kübelwagens 25 hästarsmotor var inte gjord för snabba ryck.

Vid den här tiden hade östtyska medborgare fortfarande  viss rörelsefrihet, muren låg fortfarande en del år framåt i tiden.  Och reste gjorde bröderna med sin egenbyggda Porsche, under femtiotalet åkte man både till Paris, Rom, över Alperna med mera.  Men först och främst ville dom besöka Porschefabriken såklart.  

Där mottogs dom med viss skepsis minst sagt...   Två lantisar från öst, med nån slags hembygge som såg närmast ut som en karikatyr på en Porsche, det besöket föll inte i god jord.
Ferry Porsche själv skall först blivit närmast arg för deras tilltag att bygga en Porschekopia.  Men sen tänkte han om, kanske insåg han vidden av deras prestation. Att mot alla odds bygga en egen sportbil bakom järnridån.  Av delar plundrade från skogsvrak och kasserade motorhuvar...   

Han kontaktade bröderna Reimann personligen, och sa åt dom att dom hade klartecken att få sin modell "godkänd" och dom skulle till och med få fabriksbackning.  

Ferry ordnade delar, mest begagnat, som gått i tester och annat. Som cylindrar, kolvar, insug, förgasare ,kamaxlar med mera , allt som behövdes för att kunna bygga om VW-motorer till Porschespecifikationer. 
Nu kunde ju detta inte levereras direkt hem till dörren såklart. Utan istället landade det hos en Porschehandlare i Västberlin, sen fick bröderna själva smuggla partiet över gränsen.  

Det lyckades, man fortsatte sina semesterresor utomlands under de kommande åren, och samtidigt byggde man fler bilar hos Lindner.  Men gradvis drogs tumskruvarna åt i det östtyska samhället, muren började byggas, och 1961 var det färdigrest för bröderna Reimann.  Istället för att sticka utomlands så kastades dom i fängelse för förberedelse av flykt.    

Men fram tills dess hade dom med Porsches hjälpande hand byggt 13 bilar till,  idag finns tre av dom bevarade.  

Reimannbröderna släpptes efter ett och ett halvt år i fängelset, men tog aldrig upp bilbyggarbiten igen efter det.   

 

Porschen i Paris, för att ta den utomlands körde man på falska interrimsskyltar.

Och här i Rom.

Så här byggdes den första Reimann-Porschen vid Lindners karosseriverk, förhållandena kan sägas vara något spartanska.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.