Type 550 Spyder var Porsches första egentliga racerbil, man började rita den 1952 och först gjordes 15 prototyper för test och att användas av Porsche själva i tävlingar.
Modellen debuterade officiellt på Parissalongen 1953.
Vad man fick beskåda där var en låg slank kaross, med en boxerfyra på 1,5 liter monterad framför bakaxeln. Med dubbla kamaxlar, dubbla Solex PJJ förgasare och dubbel tändning gav den i första versionen 105 hästkrafter. Det räckte gott och väl för en bil på dryga 500 kilo.
Det dröjde inte länge innan 550 Spydern visade vad den gick för. Första tävlingen den officiellt deltog i var Eifelrennen på Nürburgring i maj 1953 - där vann den.
På Le mans 24-timmars senare samma år vann också en 550 likaså segrade modellen i Carrera Panamericana.
Det var i grunden en racerbil, som man ändå kunde köra till och från banan med, så ingen var riktigt den andra lik. Fabriken modifierade bilarna efter önskemål och hur dom skulle användas. Karosserna handbyggdes hos Wendler i Reutlingen.
Den sista 550 Spydern gjordes den 29:e juni 1956, nu hade man börjat utveckla en ny fabriksracer, 718. Då hade man byggt 90 stycken 550 inklusive prototyper. Begagande 550 blev många år framöver populära för privatförare att tävla med.
Porsche var redan ett känt namn i USA och importören Hoffman ville såklart sälja 550 där. 33 stycken av de 90 skeppades över dit. Bland dom den kanske mest kända enskilda Porschen i historien - 550 Spydern med chassinummer 0055.
Den kom att döpas till Little Bastard av sin nya ägare som hämtade ut den från Competition Motors den 21:a september 1955. Han namn var James Dean och just då hetaste namnet i Hollywood. Bara nio dagar senare omkom han tragiskt i Little Bastard på väg till en tävling i Salinas 30 spetember .
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.