Porsche fick en lysande start i USA. Importören Hoffman sålde de allra flesta av bilarna som Porsche han med att tillverka.
Men han såg att i sin kundkrets suktades det efter ännu sportigare bilar. En vanlig cabriolet räckte inte riktigt till, det behövdes något utöver det vanliga.
Hoffman var Porsches viktigaste åteförsäljare så man gjorde som han ville. Med hans idéer som grund tog man fram en ny modell som blev typ 540 i rullorna - men fick utåt sett heta America Roadster.
Då Porsches ordinarie leverantör av karosser, Reutter hade fullt upp så gick uppdraget till Gläser.
Den hade premiär 1952 och i grunden var det en en 356. Men Gläsers kaross var mycket lägre i profilen och hade sportigt nerskurna dörrsidor. Den vägde också 60 kilo mindre än originalet och det gjorde bra för prestanda och väghållning. Nu hade Porsche precis den bilen Hoffman hade begärt.
Karossen i aluminuim var komplicerad att bygga, och det avspeglade sig i priset. Hela 4600 dollar gick America roadster på - mycket mer än en Cadillac cabriolet!
Ganska snart insåg både Hoffman och Porsche att det här inte fungerade. Så man började ta fram en ny förenklad modell - 356 Speedster. Då den till stor del behöll originalkarossen blev priset väsentligt lägre, nästan en tredjedel av America roadstern.
Porsche 356 Speedster blev en stor succé och dess popularitet har inte minskat med åren.
Den förgätna America roadster gjordes det bara sjutton exemplar av - sexton med aluminiumkaross och en i stål.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.