Mercedes höjde insatsen i nittiotalets hästkraftskrig. Man ville skåpa ut rivalerna BMW M5 och Audi V8 - för att göra det vände man sig till Porsche. 500E var en bomb i diskret lyxförpackning.
Det är 1989 och Mercedes-Benz vänder sig till Porsche med ett uppdrag.
Bygg om vår W124 så en M119-motor får plats. Det var deras 5liters V8 som satt i SL-modellen. Och när ni ändå håller på - fixa upp chassi och sånt också.
Porsche lämnade som brukligt ingeting åt slumpen och man använde de bästa godsakerna från deras egna och Mercedes hyllor.
Men så stötte man på ett problem. Spårvidden hade ökats 4 centimeter och skärmarna breddades för att matcha det. Det lilla räckte för att den nya karossen inte kunde få plats på Mercedes egna produktionsband.
Så det blev att Porsche fick ta hand om tillverkningen av den nya 500E också. Proceduren var något komplicerad. Porsche byggde bilarna för hand i Zuffenhausen. Sen fraktades dom till Mercedes i Sindelfingen för att lackeras. För att sen fraktas tilbaka till Zuffenhausen för att få motorn installerad.
Sen tillbaks till Mercedes för slutmontering och kvalitetskontroll - Den här processen tog drygt 18 dagar per bil!
I oktober 1990 kunde man visa upp Mercedes Benz 500E - bilen som skulle detronisera BMW M5 och Audi V8
Bygg om vår W124 så en M119-motor får plats. Det var deras 5liters V8 som satt i SL-modellen. Och när ni ändå håller på - fixa upp chassi och sånt också.
Porsche lämnade som brukligt ingeting åt slumpen och man använde de bästa godsakerna från deras egna och Mercedes hyllor.
Men så stötte man på ett problem. Spårvidden hade ökats 4 centimeter och skärmarna breddades för att matcha det. Det lilla räckte för att den nya karossen inte kunde få plats på Mercedes egna produktionsband.
Så det blev att Porsche fick ta hand om tillverkningen av den nya 500E också. Proceduren var något komplicerad. Porsche byggde bilarna för hand i Zuffenhausen. Sen fraktades dom till Mercedes i Sindelfingen för att lackeras. För att sen fraktas tilbaka till Zuffenhausen för att få motorn installerad.
Sen tillbaks till Mercedes för slutmontering och kvalitetskontroll - Den här processen tog drygt 18 dagar per bil!
I oktober 1990 kunde man visa upp Mercedes Benz 500E - bilen som skulle detronisera BMW M5 och Audi V8
Lite bredare och lite lägre än den vanliga W124:an var det som syntes på utsidan - men prislappen skiljde markant. Runt 135000 D-mark kostade kalaset. Drygt 1500 kom att säljas i USA - där var prislappen 81000 dollar - tre gånger mer än en Cadillac Eldorado.
Motorn gav 326 hästkrafter och toppfarten reglerades elektroniskt till 260km/h och 6000rpm. 0-100 gick på 5,5 sekunder - detta var en bil som vägde över 1700 kilo. Man hade inte gjort något avkall på lyx och komfort. Fyrväxlad automatlåda var enda alternativet.
Motorn gav 326 hästkrafter och toppfarten reglerades elektroniskt till 260km/h och 6000rpm. 0-100 gick på 5,5 sekunder - detta var en bil som vägde över 1700 kilo. Man hade inte gjort något avkall på lyx och komfort. Fyrväxlad automatlåda var enda alternativet.
De första bilarna började levereras i februari 1991. Förändringar under de kommande åren var ganska ringa. För 1994 bytte den namn till E500 för att hänga med i Mercedes nya nomenklatur. Som E500 gjordes den fram till augusti 1994 - men det var inte riktigt slut än.
För i janauri 1995 började man göra E500 igen. En serie på 120 bilar kom att göras för de som hade missat chansen att lägga vantarna på en innan.
Det var specialbeställningar, och dessa gjordes fram till maj 1995.
Totalt gjordes det 10479 stycken. Detta inkluderade även 954 stycken som kallades 500E Limited.
I den fick man lite annorlunda klädsel i texturerat skinn, annan ratt och växelspak. Dom fick även ljusare träpanler i lönn
Men för dom som inte tyckte vanliga 500E räckte gjorde AMG en värstingvariant på den - E60
I den fick man en sexliters V8, 381 hästkrafter och en toppfart på andra sidan 300! AMG E60 utrustades med interiör från E500 Limited - och en AMG-ratt såklart.
Det skall ha gjorts 45 stycken av dessa E60.
För i janauri 1995 började man göra E500 igen. En serie på 120 bilar kom att göras för de som hade missat chansen att lägga vantarna på en innan.
Det var specialbeställningar, och dessa gjordes fram till maj 1995.
Totalt gjordes det 10479 stycken. Detta inkluderade även 954 stycken som kallades 500E Limited.
I den fick man lite annorlunda klädsel i texturerat skinn, annan ratt och växelspak. Dom fick även ljusare träpanler i lönn
Men för dom som inte tyckte vanliga 500E räckte gjorde AMG en värstingvariant på den - E60
I den fick man en sexliters V8, 381 hästkrafter och en toppfart på andra sidan 300! AMG E60 utrustades med interiör från E500 Limited - och en AMG-ratt såklart.
Det skall ha gjorts 45 stycken av dessa E60.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.