Redan innan Volvo började tillverkade Duett så beställde Postverket karosserimakarbyggda PV445 till sin verksamhet. Postverket hade i likhet med SJ svarta framskärmar på sina Duetter. Färgkod 62 postgul innebar gul kaross med svarta skärmar.
På Postbilarna som inte var skåpbilar fanns galler på insidan av de bakre sidorutorna och bakdörrarna för att skydda rutorna från de hårda postlådorna. En annan utrustningsdetalj på postens bilar var det som Volvo kallade antispinn, en differentialbroms på bakaxeln som förde över kraften till det drivhjul som hade bäst grepp. Det hade även bland annat Televerket, Vattenfall, militären och polisen men av någon anledning valde SJ och Domänverket inte antispinn.
Postverket använde bland annat Volvo Duett och Ford Transit för brevlådetömning och transporter till så kallade buntlådor. Fram till september 1967 kunde ju också Volvo Duett användas av lantbrevbärare. Att de flesta bilar var vänsterstyrda i Sverige trots att vi hade vänstertrafik var egentligen märkligt, men det var bra för Postverket. När högertrafik infördes den tredje september 1967 fick posten byta ut en del av sin fordonsflotta. Ändå fanns det många uppgifter som även fortsatt kunde skötas med vänsterstyrda bilar.
I Postmuseums samlingar finns en Volvo P210 Duett som ursprungligen användes i Borlänge. Fram till 1980 var den i bruk och i slutet på 1990-talet renoverades den. Nästa år kommer den vara en av bilarna som visas i en specialutställning på Volvo Museum om Volvobilar som varit i samhällets tjänst. Men innan den transporterades till museet i Göteborg fotograferade vi den för ett stort reportage som du kan läsa i Klassiker nr 10/2022.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.