Nästa artikel
”Preben hade köpt den i Schweiz”
Läsarnas Klassiker

”Preben hade köpt den i Schweiz”

Publicerad Igår 14:30
Ibland behöver man gå över ån för vatten! Magnus Eriksson har köpt en ovanlig version av Volvo 242 GT i Danmark!

I mitten av februari styrde jag kosan från Sundsvall ner till Odense i Danmark för att hämta mitt senaste Volvoköp: en 242 GT 1979 med B21-motor! 

Volvo 242 GT lanserades på hösten 1977 och fanns enbart i silvermetallic med en stripe längs karossidan. Den hade ventilerade bromsskivor fram och ett styvare chassi med bland annat grövre krängningshämmare och hårdare fjädrar. Klädseln var i svart manchestertyg med rödorangea ränder. 

Första årsmodellen hade den samma B21E-motor som i GL på 123 hk, 1978 ersattes den av den större B23E med 140 hk – utom på vissa marknader. Vilken motor man har syns på emblemen på framskärmarna.

Säljaren Preben hade köpt den 1994 och då importerat den från Schweiz. Han renoverade sedan bland annat golvet i kupén och bagage­utrymmet och körde den året runt i tio år innan den ställdes undan. 

Nu fick vi dra fram den med hjälp av min transportbil och sedan tog jag den via Tyskland till Gdansk i Polen där jag lämnade av den för renovering. För efter alla år har den blivit rostig igen. Nu ska motorn gås igenom och en del plåt bytas ut och karossen lackas om. 

Årsmodell 1979 blev den sista för 242 GT i Europa, men den fanns kvar i bland annat USA i ytterligare två år. 

Gör som Magnus Eriksson, var med under vår vinjett ”Läsarnas Klassiker”! Skicka ett mailtill red@klassiker.nu. Det vi behöver är ett par bilder på din bil och antingen skriver du själv en text eller så gör vi en kort intervju med dig på telefon.

Klassiker Volvo Special 2023

Var det på 1980-talet som Volvos tillbehörsutbud var som bäst? I den åttonde upplagan av Klassikers specialutgåva om Volvo undersöker vi hur många tillbehör man egentligen kan ha i en 740 GL. 

Vi ger oss ut på en resa med en Volvo Amazon 1957 och kör längs en av få vägar i Sverige som verkligen slickar längs havet. 

Vi kör taxisuggan, PV831 som nästan bara Volvodignitärer fått åka med och i ett annat reportage kör vi Volvo Sport eller P1900 som den också kallas. 

Du får veta allt du undrat om Volvos populäraste lumparkompis, Valpen men också om efterträdarens förehavanden bakom järnridån – Volvo C202. 

Hur topprenoverar man B18-motor, var hittar man delar till klassiska Volvobilar och hur mycket är de värda? Allt detta besvaras i artiklar i vår specialutgåva. 
 
Totalt 124 sidor bara för dig som älskar Volvo!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.