Nästa artikel
Premiärfrukost på Götaplatsen
Första bilderna

Premiärfrukost på Götaplatsen

Publicerad 14 maj 2022 (uppdaterad 14 maj 2022)
Klockan 06.00 lördagen den 14 maj fick plötsligt en ensam Poseidon sällskap av ett härligt gäng form- och färgglada fordon på Götaplatsen. Det var premiär för Frukostklubben Göteborg och ett femtiotal bilar samt en moped slöt upp. Den mest långväga hade kört från Karlskoga!

Läs om renoveringen av Range Rovern Lord GNU!

Range Rover – en ikon återuppstår

Range Rover har fascinerat en hel värld sedan debuten 1970. När vi körde in den lagom inslitna enägarbilen i Verktygsbodens utställningsverkstad var det med ambitionen att genomföra en lättare uppfräschning. Det hela utvecklade sig dock snart till en fullskalig helrenovering och nu har vi samlat alla delar av vårt fantastiska äventyr. Följ renoveringen steg för steg – från garagefynd till färdig bil!

Ur innehållet:

Innehåll Range Rover specialutgåva

Ett annorlunda bilköp
Vi köper en Range Rover i Simrishamn, byter kamaxel i fält och kör den hem. Puckat men kul. Kanske mest i efterhand.

Projektstart
Bilen ser fin ut på håll men en titt under avslöjar en rad allvarliga problem. Dags för helrenovering!

Total demontering
För att kunna bygga upp från grunden måste man först ner till grunden. Vi inleder renoveringsarbetet med ramlyft.

Grunden till allt
Tvätt, blästring, rostlagning och därefter lackering i flera steg. Men så blir ramen som ny också.

Axlar och hjulupphängningar
En nylackerad och väldigt tom ram står redo på golvet. Börjar det roliga nu?

Drivlina på plats för provkörning!
Projekt Lord GNU behövde en tydlig deadline. Att göra chassit klart till Skoklosterträffen – kunde det gå? Skulle det till och med gå att köra en sväng?

En välvillig donator
Vi kapar tid istället för rost när vi hittar en reservdelsbil som får donera karosstommen till vårt Range Rover-projekt.

Svetsarbeten på karossen
Nu ska den "nya" karossen bli helt original – in i minsta karossdel.

Förberedelse för lackering
Det närmar sig lackering av karossen och dess paneler. Men först ska vi göra underarbetet!

Kaross möter ram igen
Bahama Gold baby! Range Rovern är plötsligt både lackerad och på rull – så gick det till!

Reservdelsjakt över hela världen
Att få tag i rätt delar till vårt projekt har inte varit enkelt men med goda kontakter och en hel del tur hittar vi förvånansvärt mycket.

Golv och tak
En helrenovering tar tid, men nu är det dags för att få golv, sidorutor och innertak på plats.

Inredning som kräver utredning
Dags att montera en nytillverkad inredning i vår projektbil. Det låter väl enkelt? Det är det inte

Alla dessa detaljer...
Renoveringen börjar närma sig upploppet men smådetaljerna tar längre tid än vi trott. Eller hoppats. Eller borde vetat...

Slutspurt och besiktning
En matta passas in, en backspegel monteras, stänkskydden kommer på plats... Plötsligt är det dags att besiktiga vårt största projekt någonsin. Hur ska det gå?

Äntligen ute ur verkstaden!
Belöningen efter drygt tre års renoveringsarbete – en känsla av fabriksny Range Rover. Vi passar på att berätta historien om modellen – och exemplaret. Lord GNU lever igen!

 

"

Länkar

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.