Starten i Midnattssolsrallyt kom på sent för Patrik Sandell, när Björn
Waldegård tvingades lämna återbud blev Patrik erbjuden platsen i en
Porsche 911 från Tuthill-teamet.
- Tar man Björns plats gäller det att vara på hugget och försvara bilens
färger, säger Patrik Sandell.
Årets Midnattssolsrally hade start och mål i Västerås och pågick under
fyra dagar.
Under onsdagskvällen inleddes tävlingen, Patrik och co-driver Mattias
Lönn var tvåa på den korta asfaltsträckan.
- Det gick bra, vi var tiondelarna bakom tvåfaldige EM mästaren Mats
Myrsell och hade Stig Blomqvist sekunderna bakom så det känns bra inför
fortsättningen.
Rallyt fortsatte med en etapp i skogarna upp mot Hedemora och Norberg,
det började med en riktig långsträcka på närmare 2,7 mil. Patrik och
Mattias åkte bra, tog sig förbi Myrsell men tappade tid på Kenneth
Bäcklund som gick till ledning under dagen.
- Det har varit en rolig dag i bilen, dock väldigt annorlunda mot vad
jag är van vid, men desto mer gillar jag utmaningen. Vi har jobbat med
inställningarna på bilen och en stötdämpare gick sönder samtidigt som
det fortfarande känns ovant att åka utan noter, säger Patrik.
Fredagen innebar en etapp i Roslagen, det var åter en dag med fina men
dammiga vägar och höga temperaturer. Midnattssolsrallyt är en stor
folkfest, de klassiska bilarna på klassiska specialsträckor kantas av
stora skaror åskådare, en riktig rallyfest!
- Vi har haft småstrul hela dagen, gårdagens stötdämparproblem ställde
till det även idag, teamet har bytt och vi har justerat under resans
gång, vi har laborerat med hjulvinklar och däck och haft bromsproblem
men nu känns det bra. Det är trots allt nytt för mig det här, det är
inte samma sak att åka Porsche på is som i rallyskogen. På dagens sista
sträcka betedde bilen sig bra, nu ska vi ladda som aldrig förr,
avslutade Patrik som var trea efter etappen men ville högre!
Sista etappen startade tidig lördagsmorgon från Västerås och innebar sex
specialsträckor, fyra av dem i trakterna kring Katrineholm. Både Patrik
och Mattias var taggade till tusen inför dagen, nu skulle vi avancera
med en bil som fungerade perfekt, 43 sekunder till ledande och
rutinerade västgöten Kenneth Bäcklund, en tuff utmaning!
Jakten började bra, körde in 16 sekunder på dagens första sträcka,
fortsatte plocka in tid till lunchuppehållet då fyra av sex sträckor var
avverkade, 14 sekunder återstod! Avslutningen blev spännande, två
riktiga kanontider och slutligen var segern ett faktum.
- Det har varit en fantastisk dag, vi satte rejäl press och jag tror nog
han före blev lite nervös, det räckte för seger. Det har varit
fantastiskt att få köra, så mycket folk ute i skogen och så avsluta med
seger, det känns riktigt bra, avslutar Patrik!
Efter ett par inhopp i rallybil är det nu åter Rallycross som gäller,
nästa helg kan ni följa Patrik OMSE/Kobalt teamet i New York från den
fjärde deltävlingen i Global Rallycross.
lutresultat Historic:
1) Patrik Sandell, Jämtlands MK, Porsche 911. Tid: 1.47.09,5
2) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Ford Escort. +6,5 s
3) Mats Myrsell, SMK Hedemora, Porsche 911. +1.03,4
Slutresultat Regularity:
1) Peter Carlsson, SMK Nyköping, Saab 96 V4 205,4 p
2) Anders Gröttum (N), NAF Motorsport, Opel Ascona 207,9 p
3) Kjell Gudim (N) KNA, VW 1303, 217,9 p
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.