Bild
Nästa artikel
UTSKROTNINGSHOTAD

Rädda en Audi 80

Publicerad 6 december 2010 (uppdaterad 24 oktober 2013)
Nu belyser vi Audi 80 från 1970-talet. Denna mellanklassare har oroväckande låg överlevnadsgrad.

Man kan inte säga annat än att Audi 80 som lanserades hösten 1972 fick en bra start. ”Det är sällan en ny bilkonstruktion gör ett så övertygande intryck” skrev Vi Bilägares Jan Ullén i första provkörningen och förutspådde att Audi 80 skulle bli en av 1970-talets populäraste bilar.

Han fick rätt, Audi 80 med negativ styrradie som USP, blev Årets Bil 1973 och första året såldes över 3 000 exemplar i Sverige. Totalt blev gick nästan 20 000 bilar av den första generationen till Sverige, av en total produktion på drygt 1,1 miljoner bilar.

I dag finns bara 122 stycken kvar i trafik, resten av de 567 registrerade bilarna är avställda.

Audi 80 var modernt formgiven av ItalDesign och karossen användes även till Volkswagen Passat när den lanserades året därpå, med folkans fastbackände som enda skillnad. Motorn med överliggande, remdriven kamaxel var nykonstruerad och skulle leva i många år inom koncernen, i många olika utföranden.

Tuffast 1973 var Audi 80 GT med 1,6-liters 100-hästarsmotor och dubbla strålkastare, den ersattes 1976 av GTE med 110 hk. Den gjorde 0-100 på 9,5 sekunder men fick inte alls samma genomslag som jämnstarka Golf GTI. Idag finns 42 GT och 13 GTE kvar i registret. 

Vad som är positivt med negativ styrradie? Jo bilen går rakt fram när man bromsar istället för att slingra sig. Ser du vad det är för konkurrentbil som sladdar av i bakgrunden, kraftigt maskerad men ändå omisskännlig för kännaren.

Är platsen en savann eller en golfbana? Oklart. Men bilen är helt klart en Audi 80. Med dubbla lampor. Tufft!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.