Grön Citroën GS skickar ut en nödsignal – vem tar hand om detta fina exemplar av en av 1970-talets mest intressanta folkbilar? Var den står? På skroten!
På Högåsens Bildemontering utanför Karlskoga har man för vana att pressa samman bilar till små fyrkantiga paket. Här är en bil som absolut inte förtjänar det ödet: En Citroën GS 1973 med alla rätta detaljer på plats och fortfarande med en stolt hållning. I höstas dök den upp på en konkursauktion – nu står den plötsligt här.
Hade det varit en Citroën DS hade detta aldrig hänt men GS är en av de bilar som hamnat i skuggan av sina mer kända syskon. DS kryllar det av men GS finns knappt alls längre. 2011 konstaterade Citroënklubben att det fanns 477 GS kvar i registret. Nu har antalet krympt med ytterligare 100 bilar – av dem är en knapp handfull i trafik. I övriga Europa är situationen liknande. Trots att GS och GSA tillverkades i över 2,5 miljoner exemplar finns inte många kvar.
Här har du chansen att ta hand om en tidig bil med "stora" 1220-motorn, dessutom i oförstört originalskick.
Prisindikationen lyder 7 000 kronor. Intresserade kan ringa Högåsens Bildemontering på 0586-727120 eller 070-209 69 83. Vem hinner först?
Hade det varit en Citroën DS hade detta aldrig hänt men GS är en av de bilar som hamnat i skuggan av sina mer kända syskon. DS kryllar det av men GS finns knappt alls längre. 2011 konstaterade Citroënklubben att det fanns 477 GS kvar i registret. Nu har antalet krympt med ytterligare 100 bilar – av dem är en knapp handfull i trafik. I övriga Europa är situationen liknande. Trots att GS och GSA tillverkades i över 2,5 miljoner exemplar finns inte många kvar.
Här har du chansen att ta hand om en tidig bil med "stora" 1220-motorn, dessutom i oförstört originalskick.
Prisindikationen lyder 7 000 kronor. Intresserade kan ringa Högåsens Bildemontering på 0586-727120 eller 070-209 69 83. Vem hinner först?
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.