De senaste sex åren har det skrotats över 10 000 Saab 9000. Nu finns risken att ytterligare ett exemplar möter fragmenteringsdöden. Eller vill någon Klassikerläsare rädda en 9000 CSE 1994? Då gäller det att vara snabb i handlingen!
Per-Olof köpte sin vinröda Saab 9000 CSE 2.3 Turbo 1994 för drygt 15 år sedan och den har tjänat honom väl.
– Men nu känner jag mig färdig med den, säger Per-Olof. Om det är någon entusiast som vill ta över den som en projektbil och rädda den så kan jag tänka mig att skänka bort den.
– Men nu känner jag mig färdig med den, säger Per-Olof. Om det är någon entusiast som vill ta över den som en projektbil och rädda den så kan jag tänka mig att skänka bort den.
På plus-sidan kan vi notera att bilen fortfarande är godkänd för trafik, besiktningen går ut den sista februari men skatten måste betalas in senaste den 31 januari och det vill Per-Olof undvika, därför är det lite bråttom.
– Jag har bytt olja var 500:e mil sedan jag köpte den, nu har den rullat drygt 33 000 mil, säger Per-Olof. Jag hoppas att någon trevlig Klassikerläsare vill ge den ett nytt liv!
Med bilen följer en hög reservdelar, bland annat två begagnade automatlådor och drivaxlar av god kvalitet.
Med bilen följer en hög reservdelar, bland annat två begagnade automatlådor och drivaxlar av god kvalitet.
Andra fördelar är glastaklucka, skinnklädsel, elstolar med minne, fina fälgar både till sommar- och vinterdäck, avtagbar dragkrok, fungerande ACC och rostfritt avgassystem.
På minussidan finns rost, en automatlåda som kan vara på upphällningen, att avgassytemet läcker i en skarv, att det läcker kylvätska från någon slang och det droppar även styrservoolja.
Artikeln uppdaterad: Per Olof har nu en liten kö med potentiella räddare och tackar för visat intresse!
Vi hoppas nu att den välutrustade Saaben går en ny vår till mötes!
Vi hoppas nu att den välutrustade Saaben går en ny vår till mötes!
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.