Bild
Nästa artikel
Reportage

Rädda en Saab 9000!

Publicerad 2022-01-27 17:04 (uppdaterad 2022-01-27 21:05)
De senaste sex åren har det skrotats över 10 000 Saab 9000. Nu finns risken att ytterligare ett exemplar möter fragmenteringsdöden. Eller vill någon Klassikerläsare rädda en 9000 CSE 1994? Då gäller det att vara snabb i handlingen!
Per-Olof köpte sin vinröda Saab 9000 CSE 2.3 Turbo 1994 för drygt 15 år sedan och den har tjänat honom väl.

– Men nu känner jag mig färdig med den, säger Per-Olof. Om det är någon entusiast som vill ta över den som en projektbil och rädda den så kan jag tänka mig att skänka bort den.
På plus-sidan kan vi notera att bilen fortfarande är godkänd för trafik, besiktningen går ut den sista februari men skatten måste betalas in senaste den 31 januari och det vill Per-Olof undvika, därför är det lite bråttom.
 
– Jag har bytt olja var 500:e mil sedan jag köpte den, nu har den rullat drygt 33 000 mil, säger Per-Olof. Jag hoppas att någon trevlig Klassikerläsare vill ge den ett nytt liv!

Med bilen följer en hög reservdelar, bland annat två begagnade automatlådor och drivaxlar av god kvalitet.
Andra fördelar är glastaklucka, skinnklädsel, elstolar med minne, fina fälgar både till sommar- och vinterdäck, avtagbar dragkrok, fungerande ACC och rostfritt avgassystem.
På minussidan finns rost, en automatlåda som kan vara på upphällningen, att avgassytemet läcker i en skarv, att det läcker kylvätska från någon slang och det droppar även styrservoolja.
 
Artikeln uppdaterad: Per Olof har nu en liten kö med potentiella räddare och tackar för visat intresse! 

Vi hoppas nu att den välutrustade Saaben går en ny vår till mötes!

Saab 99 - Klassikers samlarserie #25

100 sidor Saab 99!

Modern och framåtblickande vid lanseringen hösten 1967, superhet tjänstebil tio år senare och en trygg, pålitlig bruksbil långt in på 1980-talet. Saab 99 förändrades under hela tiden som den tillverkades. Nu har vi samlat våra bästa artiklar om den bredaxlade svensken i en omistlig samlarutgåva!



Innehåll:

Ögonblicket Trollhättetaxi
När 99 kom i en fyrdörrars version så kunde Saab konkurrera på taximarknaden. (Klassiker 6/2019)

Rätta modellerna
Sötaste tjejerna på kontoret och en stilig karl på 
reklamavdelningen fick bli modeller när 99:an skulle fotograferas. (SCM 1/2019)

Sverigeresan Saab 99 ”Turbo 16”
Spinkiga stötfångare, biffig motor. Vi förflyttar oss till ett parallellt universum där 99 har 900 T16-drivlina. Vi trivs. (Klassiker 6/2018)

Saab 99 EMS & Volvo 142 GL
Metalliclack, bränsleinsprutning och tvådörrars­kaross. Vi låter två gamla fiender mötas igen. (Klassiker 7/2021)

Snikbilen Saab 99 X7 1974
Heltäckningsmattor drar ändå bara till sig smuts. Röka i bilen är bara farligt. Klocka orsakar stress. Snik är lyx. (Klassiker 10/2014)

Smartness Saab 99 Combi Coupé
Snudd på utrotad modell. Joachim Wanrop räddade en Alabastergul -79:a. Med äkta stripes! (SCM 2/2019)

Lååångmilaren! Saab 99 CC 1975
Johan Dahl trodde inte sina ögon. Bilen han trodde rullat 8 000 mil hade avverkat tio gånger den sträckan! (Klassiker 5/2016)

Rallyrenovering Saab 99 EMS
Anders Norstedt nöjer sig inte med att det går fort. Bilen ska se helt rätt ut också – ner på minsta detaljnivå! (Klassiker 6/2016)

Saabs rallyvinnare EMS
16-ventilaren som banade vägen. Peter Bäckström avslöjar: rötterna fanns hos Volvo! (SCM 1/2019)

Saab 99 Turbo för historiskt rally
Detaljtrogen med fartränder och allt. Erik Uppsälls tävlingsbil började sitt liv som en 99 EMS. (Klassiker 5/2013)

Klassikerguiden Saab 99 Turbo
Saltaste tjänstebilen i slutet av 1970-talet ger fort­farande kickar. Turbokickar! (Klassiker 9/2015)

Saab 99 Turbo 1978
En dag avslöjades det verkliga miltalet på Björns toppfina och orenoverade bil: 70 000 mil! (SCM 2/2020)

Spaning Nittionio 99:or
Tyst minut för alla som dött folkracedöden. Gläds åt de få som blev kvar! (Klassiker 1/2011)

Ögonblicket Ronnie på taket
Två svenskar med världsrykte möts efter F1-loppet i Anderstorp 1978: Saab 99 Turbo och Ronnie Peterson (Klassiker 8/2017). 


Det bästa om Saab 99

Här har vi samlat 100 sidor artiklar från Klassiker och Saab Cars Magazine om den bredaxlade svensken! Artiklarna är publicerade mellan 2006 och 2021 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tidsangivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Mycket nöje! 



Klassikers samlarutgåvor säljs endast i våra egna kanaler och finns inte i vanliga tidningsbutiker. Upplagan är begränsad.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.