American Motors med Rambler ingick ett samarbete med Renault 1961, dels att distribuera Ramblerbilar via Renault i Europa, och även bygga dom i Renaults fabrik i Belgien. Rambler-Renaults sattes ihop i Renaultfabriken i Haren fram till 1967. Senare kom förhållandet att bli det omvända då AMC byggde en del av Renaults modeller hos sig för Nordamerika.
I Frankrike hade man sedan långt tillbaka en tradition att bygga specialbilar för landets statschef, så kallade ”presidentielles” Charles de Gaulle åkte mycket ofta och gärna specialbyggda Citroëner, som specialbyggdes främst av Chapron. Med Renaults nya amerikanska samarbetspartner ville man inte visa sig sämre och lät bygga denna Presidentielle 1962 på en Rambler Classic. Karossen byggdes i sedvanlig ordning hos Chapron. Mottagandet av den nya presidentbilen blev allt annat än entusiastiskt. Ryktet säger att de Gaulle motvilligt satte sig i den men hoppade ut efter tjugo meter ivrigt svärande och vägrade att nånsin sätta sig i den igen...
Hur det än nu var med den saken så åkte troligen de Gaulle aldrig mer med Ramblern, och den verkar bara använts sporadiskt vid statsbesök. Kanske använde man den för att hämta politiker man inte tyckte något vidare om? Det finns en filmsnutt där Jugoslaviens Tito åker med den. Bilen finns idag på Charles de Gaulle memorialmuseet i Colombey-les-Deux-Églises, orten där de Gaulle ligger begravd.
Länkar
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.