Innehåll Range Rover specialutgåva
Ett annorlunda bilköp
Vi köper en Range Rover i Simrishamn, byter kamaxel i fält och kör den hem. Puckat men kul. Kanske mest i efterhand.
Projektstart
Bilen ser fin ut på håll men en titt under avslöjar en rad allvarliga problem. Dags för helrenovering!
Total demontering
För att kunna bygga upp från grunden måste man först ner till grunden. Vi inleder renoveringsarbetet med ramlyft.
Grunden till allt
Tvätt, blästring, rostlagning och därefter lackering i flera steg. Men så blir ramen som ny också.
Axlar och hjulupphängningar
En nylackerad och väldigt tom ram står redo på golvet. Börjar det roliga nu?
Drivlina på plats för provkörning!
Projekt Lord GNU behövde en tydlig deadline. Att göra chassit klart till Skoklosterträffen – kunde det gå? Skulle det till och med gå att köra en sväng?
En välvillig donator
Vi kapar tid istället för rost när vi hittar en reservdelsbil som får donera karosstommen till vårt Range Rover-projekt.
Svetsarbeten på karossen
Nu ska den "nya" karossen bli helt original – in i minsta karossdel.
Förberedelse för lackering
Det närmar sig lackering av karossen och dess paneler. Men först ska vi göra underarbetet!
Kaross möter ram igen
Bahama Gold baby! Range Rovern är plötsligt både lackerad och på rull – så gick det till!
Reservdelsjakt över hela världen
Att få tag i rätt delar till vårt projekt har inte varit enkelt men med goda kontakter och en hel del tur hittar vi förvånansvärt mycket.
Golv och tak
En helrenovering tar tid, men nu är det dags för att få golv, sidorutor och innertak på plats.
Inredning som kräver utredning
Dags att montera en nytillverkad inredning i vår projektbil. Det låter väl enkelt? Det är det inte
Alla dessa detaljer...
Renoveringen börjar närma sig upploppet men smådetaljerna tar längre tid än vi trott. Eller hoppats. Eller borde vetat...
Slutspurt och besiktning
En matta passas in, en backspegel monteras, stänkskydden kommer på plats... Plötsligt är det dags att besiktiga vårt största projekt någonsin. Hur ska det gå?
Äntligen ute ur verkstaden!
Belöningen efter drygt tre års renoveringsarbete – en känsla av fabriksny Range Rover. Vi passar på att berätta historien om modellen – och exemplaret. Lord GNU lever igen!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.