I dag är det ingen vanlig dag, för i dag är det 50 år sedan Range Rover visades upp för första gången. Den 17 juni 1970 hade världspressen samlats i Cornwall på den sydvästra spetsen av England. Det hade ryktats länge om det senaste påhittet från Land Rover och framför dem stod nu en fyrhjulsdriven högbyggd vagn med komfort samt flärd som kunde konkurrera med den ståtligaste av personbilar. Nu vankandes terrängkörning vid de klassiska tenngruvorna i St Agnes på schemat.
Den första prototypen (100.1) från 1967 kallad Velar testar vadningsdjupet
Under 1960-talet började det gå allt bättre för moderföretaget Rover. Pengarna flödade in och flera spännande teknikspäckade modeller fanns på ritbordet. Dels en lyxbil men även en mittmotorsportvagn. En högbyggd och fyrhjulsdriven herrgårdsvagn med personbilskomfort skulle bli den perfekta avrundningen på modellpalleten. Projekten löpte på men en dag kom ett problem stavat British Leyland. De högtflygande planerna skrotades omgående då de nya syskonen hade egna visioner. Land Rover var däremot bäst på fyrhjulsdrift och Range Rover fick leva vidare.
Det krävdes inte många meter för de förväntansfulla motorjournalisterna den där sommardagen 1970. Lovorden kablades snart ut till omvärlden. Succén var ett faktum och det skulle dröja ett helt år innan den krävande svenska typbesiktningen kunde påbörjas. I nummer 2/2017 skrev vi om den mycket utdragna och finurliga processen som krävdes för att få bilen klassad som lastbil hos Trafiksäkerhetsverket. På sommaren 1972 blev Range Rover till slut godkänd och kunde börja marknadsföras även i Sverige. När avgasreningskraven trädde i kraft 1976 förbigick man lagen genom att svetsa på kilovis med kraftig fartygsplåt men det är en annan historia.
Klassikers egna och tidigare lätt bedagade Range Rover från 1973 kallad Lord Gnu har de senaste åren genomgått en omfattande renovering. Enligt senaste rapporten är nu färdigställandet nära och i kommande nummer väntas spännande nyheter. Fram till dess kan ni njuta av presentationsfilmen ovan där ett par tidiga exemplar testas till det yttersta på alla typer av mark, för det här var ju ändå fyra bilar i en. Grattis på födelsedagen!
Lite arbete kvarstår men snart är Lord Gnu ute på vägarna igen!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.