På fredag tävlar Monte Carlo-vinnaren Rauno Aaltonen åter i Svenska Rallyts historiska del. Men innan det hann han med ett blixtbesök på Klassikerredaktionen. Nu kan du vinna ett signerat nummer av Klassiker nr 2!
I Klassiker nr 2/2019 berättar vi om Hans-Åke Söderqvist som har byggt en Mini Cooper S till Rauno Aaltonen och hans co-driver Hans Sylvan. Det är en -68:a vilket innebär att Aaltonen/Sylvan tävlar i en tuff klass med många kompetenta bilar som motståndare.
– Men det är roligt att det inte är regularity som Monte Carlo Historique, jag gillar speed, säger Rauno Aaltonen. Det här är såna vägar som jag körde för 60 år sedan.
– Men det är roligt att det inte är regularity som Monte Carlo Historique, jag gillar speed, säger Rauno Aaltonen. Det här är såna vägar som jag körde för 60 år sedan.
Rauno Aaltonen har tävlat med det mesta och med de flesta. Båt, motorcykel men framförallt bilar förstås. Till titlarna hör Europamästare 1965, vinnare av RAC-rallyt 1965 och Monte Carlo-rallyt 1967 – allt det med just Mini Cooper S. Frågan är om Minin är lika vass idag i historiskt rally?
– Den passade bättre förr när vi fick ha långa dubbar, säger Rauno Aaltonen. Före oss har många bredare bilar kört och då passar inte Minin i spåren.
– Den passade bättre förr när vi fick ha långa dubbar, säger Rauno Aaltonen. Före oss har många bredare bilar kört och då passar inte Minin i spåren.
Att Mini Cooper hade vätskefjädringssystemet Hydrolastic kunde Rauno Aaltonen använda till sin fördel.
– När det var sträckor på asfalt så öppnade jag en ventil och släppte ut vätska så bilen blev låg och vi körde på genomslagsgummit. När det kom en grussträcka så höjde jag bilen. Hydrolasticsystemet blev aldrig färdigutvecklat, säger Rauno Aaltonen.
– När det var sträckor på asfalt så öppnade jag en ventil och släppte ut vätska så bilen blev låg och vi körde på genomslagsgummit. När det kom en grussträcka så höjde jag bilen. Hydrolasticsystemet blev aldrig färdigutvecklat, säger Rauno Aaltonen.
Co-drivern Hans Sylvan och Rauno Aaltonen har tävlat tillsammans tidigare, bland annat i Monte Carlo Historique och Rauno berättar om hur han och Henry Liddon voltade framåt sex gånger under rallyt i Sverige 1967.
– Men jag har en seger i Svenska Rallyt, det har inte du, inflikar Hans Sylvan!
Det var 1977 som Hans Sylvan och Stig Blomqvist vann rallyt i en Saab 99 EMS.
– Men jag har en seger i Svenska Rallyt, det har inte du, inflikar Hans Sylvan!
Det var 1977 som Hans Sylvan och Stig Blomqvist vann rallyt i en Saab 99 EMS.
För sjätte gången körs ett historiskt rally samtidigt med Rally Sweden. De historiska bilarna tävlar på åtta specialsträckor och totalt 14 mil.
– Vi ska köra för så bra resultat som möjligt. Men varje sväng är annorlunda. Det handlar ändå om vem som har tur och vem som har otur, säger Rauno Aaltonen.
– Vi ska köra för så bra resultat som möjligt. Men varje sväng är annorlunda. Det handlar ändå om vem som har tur och vem som har otur, säger Rauno Aaltonen.
Innan Rauno Aaltonen och Hans Sylvan begav sig iväg till rallyskogarna i Värmland så signerade Rauno tre exemplar av Klassiker nr 2/2019. Gå in på www.klassiker.nu/tavling och skriv Aaltonen i raden som tävlingens namn så är du med i utlottningen! Senast den 18 februari vill vi ha ditt svar!
Länkar
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.