Efterkrigstidens tidevarv kastade omkull många vedertagna konventioner. Ett bra exempel på det och även vikten av anpassning är ju Rolls Royce, vars konkurrenter raskt hade decimerats unde krigets decennium. Nu började man dels tillverka hela bilar i serier för produktionsanpassning, och i slutet av femtiotalet gjorde man nånting ännu mer våghalsigt, framfusiga annonskampanjer i fack och veckopress. Rolls Royce var fortfarande i finrummet, men nu till allmän beskådan.
Mannen bakom Rolls Royces nya reklamkampanjer under femtiotalet främst på amerikanska marknaden var ingen mindre än David Ogilvy "mr Advertising" himself. Om nån skulle kunna lyckas med detta upprag så var det han och ingen annan.
Mest minnesvärda responsen på ovanstånde reklam som lanserades 1959 kom från Rolls Royces egna ingenjörer, som konstaterade torrt att "We really ought to do something about that bloody clock!"
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.