Världens dyraste bil klubbades på helgens auktion i Paris men den var inte ensam om att slå rekord.
Att priser på gamla bilar i många fall gått spikrakt genom taket har väl inte undgått någon, när det kommer till de mer extrema specialbilarna och racerbilar med historik kan det nog vara väl befogat med höga priser. Dom har upphört vara fordon och betraktas som historiska dokument, konstverk. Som fallet med denna Ferrari 335S från 1957 Det är en av fyra som gjordes av den här modellen och var en renodlad racerbil, en brutal best med en fyraliters V12:a som lämnade närmare 400 hästkrafter. Den tävlades med första gången på Sebring och kördes då av Peter Collins och Maurice Trintigant.
Slutpriset efter hård budgivning stannade på makalösa 301 330 466 kronor!
Men den var inte ensam om att slå rekord på Retromobile, totalt räknades 13 nya prisrekord för olika modeller. Nästan lika mycket uppståndelse som det blev runt slutbuden på Ferrarin, blev det även runt en Citroën 2CV. En av den ovanliga tvåmotoriga 2CV Sahara, som slutade på otroliga 1,6 miljoner.
Några fler rekordpriser från helgen.
BMW 2002 cabrio 1968: SEK 582 000.
Citroën DS23 Pallas 1974: SEK 593 000.
Citroën BX14TC: SEK: 582 000.
Citroën Mehari 1980 SEK: 470 000.
Slutpriset efter hård budgivning stannade på makalösa 301 330 466 kronor!
Men den var inte ensam om att slå rekord på Retromobile, totalt räknades 13 nya prisrekord för olika modeller. Nästan lika mycket uppståndelse som det blev runt slutbuden på Ferrarin, blev det även runt en Citroën 2CV. En av den ovanliga tvåmotoriga 2CV Sahara, som slutade på otroliga 1,6 miljoner.
Några fler rekordpriser från helgen.
BMW 2002 cabrio 1968: SEK 582 000.
Citroën DS23 Pallas 1974: SEK 593 000.
Citroën BX14TC: SEK: 582 000.
Citroën Mehari 1980 SEK: 470 000.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.