Nästa artikel
Rekordkul!
Reportage

Rekordkul!

Publicerad 2024-06-19 14:30 (uppdaterad 2024-06-19 14:46)
Det blev en jubileumsfest på bästa sätt när den tionde Motorträffen i Olofsfors hölls – deltagarrekord igen!

Lördagen den 15 juni var det dags för den tionde upplagan av Motorträffen i Olofsfors mellan Umeå och Örnsköldsvik. Det var träff nummer 10 men inte tio år sedan den första träffen hölls – på grund av coronapandemin hölls ingen träff 2020 och 2021. 

Motorträffen arrangeras av Anders Linné och hans kompisar från Nordmaling i bruksmiljön kring Olofsfors Bruk. Klassiker har varit med som sponsor och medarrangör redan från början. Det började med ett 40-tal bilar 2013 och bara ett par år senare hade träffen svällt till runt 600 fordon. Då trodde vi nog att gränsen för hur många som kan få plats var nådd. 

I år kom drygt 800 fordon! Nytt rekord! En del av förklaringen till att så många vill komma till Olofsfors är säkerligen den trevliga bruksmiljön med anor från 1762 och dessutom är det gratis att delta i träffen. 

Lite extra jubileumsfirande blev det genom att Magic Peppes minitivoli var på plats och man kunde också få provköra läckra Porsche 911:or – på en Scalextricbana. 

Juryns val föll i år på Felix Edvinssons Vaz 1500S 1975, Kjell Lindgrens Simca Matra Bagheera 1975 och Curt Jonssons ekipage bestående av en Buick Skylark 1954 och en Ragett -59. Folkets val sammanföll med träffens äldsta bil – Thomas Grays Buick Model 17 från 1909. Ingen av de tio gånger som träffen hållits har någon fått alla rätt på det som beskrivits som Norrlands svåraste tipsrunda. Därmed så har det inte heller funnits behov av någon utslagsfråga! Bäst resultat fick Jim Hermansson och Daniella Dahlin som hade 19 rätt av 20 möjliga – samma resultat som de fick ifjol! Grattis till alla vinnare!

BILEN I SVERIGE - Klassikers samlarserie #35

Statistik är kul och i denna samlarutgåva har vi verkligen gått loss! Förutom att berätta om bilnyheterna från varje år under 1950- till 1980-talet har vi även sammanställt 40 års försäljningsstatistik. Vi har gjort det märke för märke samt år för år och perspektivet är hela tiden det svenska. Här får du en unik inblick i hur Sveriges bilmarknad har utvecklats genom decennierna och ett uppslagsverk att återkomma till. Denna samlarutgåva säljs inte i vanliga butiker men du beställer den enkelt här i vår webbshop.


INNEHÅLL:

1950-TALETS BILMARKNAD 
Tillväxt och restriktioner. 

1950  Bilbrist och nya aktörer
1951  Folkligt och exklusivt från öst och väst
1952  Tillbakagång och kreditrestriktioner
1953  Uppåt igen – Volvo dubblar! 
1954  Fri marknad och svenskbyggda jänkare
1955  Rekordsiffror och rock’n’roll 
1956  Första energikrisen – som egentligen inte var någon
1957  Nya säljrekord, inbytesbilen föds
1958  Mättnad och märkesbyten
1959  VM i boxning och kylarkråkans död

1960-TALETS BILMARKNAD 
Framtidstro och massbilism. 

1960  En bra början på ett nytt decennium
1961  Uppåt och framåt! 
1962  Nya i klassen
1963  Rekord-år
1964  Den smarta bilen
1965  Stramare linjer
1966  Operation Kajsa – en ”ny” Saab  
1967  Välkommen, framtiden! 
1968  Ny ordning i toppen
1969  Nya tider på gång

1970-TALETS BILMARKNAD 
Mustiga kulörer och smarta lösningar. 

1970  Teknikglädje! 
1971  Klarare sikt för Saab
1972  Säkerheten framför allt!
1973  Oljekris och Allegro
1974  Särkrav och ransonering
1975  Formgivarfrihet
1976  Strålande tider!
1977  Baksmälla i beglagret
1978  Turbotider!
1979  Ett mer öppet samhälle

1980-TALETS BILMARKNAD
Teknikglädje och strömlinjeform.

1980  Happy new decade!
1981  Laddade svenskar
1982  Bilförsäljningen tar sig
1983  Lättare, halare, snålare
1984  Smäckrare, smartare, smaskigare
1985  Högtrycket inleds på allvar
1986  ABS och 4WD till alla
1987  Lyxigare, dyrare, snabbare
1988  Nya försäljningsrekord!
1989  Festen fortsätter – men lite lugnare

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.