Bild
Nästa artikel
customklassiker

Rekordpris för custombil!

Publicerad 2022-01-17 07:00 (uppdaterad 2022-01-17 16:46)
Custom i finrummet? Ja, när den legendariska Hirohata Mercury såldes på auktion i helgen var uppmärksamheten enorm. Och det blev det ett lavinartat rekord.
År 1952 mönstrade den 21-årige Bob Hirohata av från flottan och köpte sig en ny bil. En knappt årsgammal Mercury. 

Han gjorde en del planer för hur han ville den skulle se ut och vad som måste göras med den. Och för att få det gjort det åkte han 1953 till bröderna Sam och George Barris. 
Bröderna Barris var redan välkända i den spirande customtrenden som växte sig stark i södra Kalifornien.  

När han hämtade den drygt tre månader senare fanns det ingenting som kvar orört på bilen. Barris hade gått all in för Hirohatas skull. Nästan allt hade byggts om. Klassiska customtricks som takchop, försänkta lysen och igenlagda dörrhandtag ingick i receptet. Man hade choppat den lägre än någon bil innan och dessutom gjort den som hardtop.

Som brukligt var plockade man detaljer från andra bilar, sidolister från Buick 1952 och baklysen från Lincoln bland annat.  Grillen gjordes av delar från en Ford 1951, tre grillar gick åt för att skapa det illusioriskt svävande stycket metall i fronten på Hirohatas bil.  Vidare rätade man ut knycken på Mercuryns karossida till en mjuk båge. Tre kromade lister från en Chevrolet sitter i scoopen på bakskärmarna. Dom är inte bara för show, det gav också kylning till bromsarna. 
Inredningen i grönt och vitt gjordes av Carson Top Shop. 

Efter den var klar hos Barris lät Bob byta ut sidventilsåttan mot en sprillans ny Cadillac V8. 

Uppståndelsen blev stor, det  här var den mest radikala custombil som dittills hade gjorts.  Mercuryn var med på omslaget till alla motortidningar och kammade hem alla priser på varje utställning den visades upp. 
Den var även med i ett par filmer, som till exempel Running Wild 1955. 

Senare samma år såde Bob bilen till en Robert Waldsmith, efter en olycka lackades bilen om i guld och vitt 1957 och såldes vidare igen.  1959 köptes den av den då sextonårige Jim McNiel och han använde den för att åka till skolan med. 
Nu var den kända bilen ganska bedagad och Jim ställde undan den 1964.  Den stod undanstoppad såpass länge att det ryktades att den var försvunnen. 

Men det var den inte, 1988 började Jim ett omfattande arbete att renovera bilen till sin forna storhet. Till hjälp hade han ett gäng erfarna customkillar som jobbade med bilen hos Barris när den byggdes! Hirohata Mercuryn var tilbaka i rampljuset igen.  

Jim McNiel gick bort 2018 men bilen kom att stanna kvar i familjen, och det gjorde den fram till i söndags. 

Då såldes Mercuryn på Mecums auktion i Kissimee, Florida.  
Sist bilen såldes var ju 1959 när Jim köpte den för 500 dollar.  Vad skulle en sådan här custombil vara värd nu? 

Experterna tippade på runt en miljon dollar - vad fel dom hade! 

När den närmast hysteriska budgivningen lagt sig sig föll klubban på 1 950 000 dollar! Plus slagavgift blev slutsumman $2 145 000 - alltså drygt 20 miljoner svenska kronor! 

 
Bilen är invald i National historic vehicle register.  Det är ett exklusivt register där bara bilar som haft en stor historisk betydelse för amerikansk bilhistoria eller kultur får vara med.  Bilvärldens Rock n' roll hall of fame. 

Den räknas som ett av Barris absoluta mästerverk och var en legend redan när den rullade ut ur deras shop 1953. 
Trots att den visats upp på massor av utställningar har bilen bara varit utomlands en enda gång. Och då fick den åka till Sverige! 

År 2011 var den med på Custom Motor show på Elmia i Jönköping. 


 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.