Nästa artikel
Reliant Robin 50 år
Reportage

Reliant Robin 50 år

Publicerad 14 juni 2023

 

Världens mesta trehjuling fyller femtio. Reliant Robin presenterades i oktober 1973.

Robin efterträdde trotjänaren Regal och tog klivet in den moderna tiden. För designen stod Tom Karen hos Ogle. Karossen var liksom föregångaren i glasfiber och med lite rundare linjer som låg mer i tiden. 

På den mekaniska sidan var det inte lika modernt. Här ärvdes mycket från Regal fast med lite större motor - 750cc.  Som under 1975 växte till  850cc. Motorn var i aluminium och kopplad till en fyrväxlad låda.
Trehjulingarna var en välkänd del av den brittiska trafikbilden. Dess popularitet berodde att personbilar efter kriget beskattades hårt. Med tre hjul klassades de som motorcykel och blev billiga att äga och kraven för körkort var relativt låga. 

Robin kom i precis rätt tid för strax efteråt kom bensinkrisen hösten 1973.  Den blev snabbt populär i en bredare kundkrets. Under några år tillverkades den även på licens hos Mebea i Grekland. 

 

 

Man kompletterade utbudet med en kombi och en liten skåpbil under 1976. 

På insidan var det spartanskt.  

Reliant var sällan mycket för att förnya sig så Robin tillverkades framtill 1982 utan några nämnvärda förändringar.  Den efterträddes av den modernare Rialto - som i sin tur efterträddes av - Robin!  Den nya Robin mk.2  kom 1989 och kom att göras parallellt med Rialtio fram till 1998.  Nu var den väsentligt mer uppsnofsad än tidigare med bland annat metallicfärger och fanns att få som LX, SLX, BRG och Royale - de två sistnämnda med en prislapp på över 9000 pund.

Robin mk.2 fanns även som pickup. Framlamporna kom från Ford Fiesta. 
Vid den här tiden var trehjulingarna frånåkta. Kraven hade höjts och nu fanns det billiga småbilar som var mycket mer bil än vad Reliant kunde erbjuda. Men skam den som ger sig  - 1999 kom ännu en omarbetad Robin

Med framlampor från Corsa och mer rundad front hängde man med något så när i formen.  Men Robin mk.3 blev en kortlivad modell. År 2000 kom en jubileumsmodell där man laddade på rejält.  Robin 65 kom i guldmetallic, rött och grått läder, röda mattor, valnötspanel och vita mätare.  Den kom med lättmetallfälgar och ny elektronisk tändning och påkostad ljudanläggning.  

Den allra sista Robin lottades ut i en Alla hjärtans dag tävling i The Sun i februari 2001. 

Men det slutade inte där heller - strax efter- redan i april 2001 togs Robin upp igen. Nu under licens av B&N Plastics som fick tillstånd att göra en uppdaterad Robin i 250 exemplar per år.  Det kom man dock inte i närheten av.  Robin BN1 var i stort sett en fortsättning på lyxiga Robin 65 och BN2 till och med en klass högre med CD.spelare och elhissar. BN1 och BN2 skiljde sig också med en rad förbättringar i kaross och helt ny interiör.  

Men trehjulingarnas dagar var räknade. Sista spiken i kistan var  en körtkortsreform gjordes 2001 och B1 klassen som gjort det möjligt köra dessa på MC-kort togs bort, lika så så kallade provosional licenses som omgärdade dessa fordon.   B&N plastics lyckade bara sälja cirka 40 stycken av sin uppsnofsade Robin innan man gav upp. 

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.