Nästa artikel
Renault 16 - Klassikers val i tjänstebilsdjungeln
REPORTAGEBILEN

Renault 16 - Klassikers val i tjänstebilsdjungeln

Publicerad 1 september 2006 (uppdaterad 15 oktober 2013)
För inte så länge sedan var den en vanlig syn, nu är nästan alla Renault 16 borta. Men många minns den med värme...

Utmaningen var att hitta en rolig, udda och användbar
reportagebil.  Vi kollade på AMC Pacer, Opel Rekord, Saab 96,
Mercedes 230, Simca 1508 GT och några till. Läskande bilar men det var
inte förrän vi mötte en mattblå Renault 16 TL -78 i en lada utanför
Eskilstuna som det sade klick.



Så här skrev vi i nummer 5-6/2006:



"I ladans dunkel ser den nästan ny ut och som betraktare slås man
direkt av vilken stilsäker kaross Renaults designchef Gaston Juchet
fick till. Absolut inte insmickrande men bedövande funktionell.



Modellen presenterades 1965 och tillverkades ända fram till 1980, i mer
än 1,8 miljoner exemplar. Detta är en -78:a, en sen rackare alltså.



Plåten är rak, det går inte att hitta minsta buckla och fälgarna ser nya ut.



- Pulverlackerade, upplyser säljaren Peter. Och däcken är nya, en Renault måste gå på Michelin, tillägger han.



Lackeringen är fin på sidorna men mycket matt på tak och huv. Att
polera upp den verkar svårt och det faktum att inte Peter gjort det
tyder på hopplöst fall.



Inredningen är fräsch förutom några hål i förarstolens klädsel och en
rivskada på baksätet, stoppningen i skumgummi tittar oblygt fram. Men
det verkar som om bilen förvarats väl, det är torrt på golvet och det
luktar inte gammal fukt.



Peter har kört en del med bilen - annonsbilden är tagen på semestern i
Danmark! - och han garanterar faktiskt att den är i mycket gott
tekniskt skick. Motorn har renoverad topp och förgasaren med
automatchoke är bytt mot en med manuell choke.



Renaulten är importerad från Norge, första ägaren var en dam i Bergen.
När sonsonen försökte få den besiktigad i Sverige stupade det på att
säkerhetsbälten saknades bak.



Peter fick höra om nederlaget och övertalade sonsonen att sälja. Sedan
spårade han upp ett par bälten på en skrot, monterade dem och
besiktigade bilen. Men nu ska den säljas till förmån för ett annat
projekt, Peter är i slutfasen av renoveringen av en Renault Alpine
A310.



Chansen att köpa en Renault 16 i fullt fungerande skick dyker inte upp särskilt ofta och vi beslutar oss för att slå till.



Den matta lacken får vi antingen lära oss att leva med eller så får vi kosta på en ny lackering."



I nummer 7/2006 kan du läsa om bilens fortsatta öden och äventyr.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.