Tidig rumänsk bilhistoria är ett kapitel som är lätt att sammanfatta, det fanns ingen.
Det hade gjorts enstaka försök genom åren, men först på femtiotalet började man bygga tunga lastbilar i någon större skala. Roman kallades dom och var rakt av en rysk ZIS-150
Rumänien var till stora delar ett mycket fattigt land, så först 1966 hade man kommit såpass långt att fundera på biltillverkning på hemmaplan. Ett bolag som först kallades UAP bildades, och vad skulle man bygga för nåt då? Jo, en helt ny modern modell från Renault, man fick rättigheterna att göra Renault 12 i Rumänien. Den presenterades ju 1968 och då hade man byggt klart fabriken i Colibasi för ändamålet. Men det kom att bli fördröjningar, med pressverktyg och annat som inte var helt färdigt för att fraktas dit.
Så för att få igång någon produktion alls, löste man det snabbt med att bygga den äldre lilla Renault 8 istället. Den hade ju en del år på nacken, och det fanns pressar med mera hos Renault att för att kunna sätta igång omgående. Åttan var i början på sextiotalet en rätt modern bil men 1968 var den redan ganska passé, men dög gott och väl för rumänska marknaden. I juli 1968 började produktionen av Dacia 1100 som den fick heta, och man gjorde 37546 stycken fram till 1972.
Då hade man redan kommit igång med den nya moderna Dacian, 1300 fick Renault 12:an heta där och den första rullade av bandet i augusti 1969.
Dacia 1100 var viktig i rollen som Rumäniens första personbil, men den var ändå en slags parentes. Dacia 1300 blev den verkliga rumänska folkbilen. Den kom i olika varianter hänga med ända fram till 2004. Då hade man gjort närmare 2 miljoner av den.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.