Lancia-fantasten Jan Huss äger flera av märkets fixstjärnor men den han tycker allra bäst om är liten, grå och ganska motorsvag. I folkliga Appia är det extra tydligt vilken ambitiös tillverkare Lancia var.
Kupén är smal men vi har ändå gott om svängrum. Den gänglige Jan Huss sitter bekvämt tillbakalutad bakom ratten, glädjen spelar i hans ögon. Det är en av de första riktigt fina vårkvällarna och vi är bara ute och kör lite i största allmänhet. Så där som man borde göra oftare.
– Det var med Appia allt började, säger Jan och syftar på sin kärleksaffär med Lancia.
Redan i slutet av 1950-talet fick han upp ögonen för modellen men hade aldrig möjlighet att köpa någon. Det var först för 15 år sedan som han kom till skott.
– Den här såldes ny i Milano men jag köpte den i södra Frankrike, säger Jan. Den var i fint originalskick men krävde ändå en del jobb.
Det blev nästan en helrenovering. Kaross, hjulupphängningar och mekanik gicks igenom noggrant och vissa modifieringar gjordes för bättre körbarhet. En extra elfläkt håller till exempel nere stressnivåerna i bilköerna. Inredningen kunde dock lämnas i princip orörd, bara innertaket är utbytt. Den ljusa tygklädseln med skoningar i matchande vinyl är i märkligt gott skick.
– Oj, nu slår mätaren över till 5 000 mil! utropar Jan. Den nollställdes när bilen var klar.
Jan Huss använder verkligen sina bilar. Sedan 1965 är han bosatt i Paris men han besöker Sverige flera gånger om året och han kör helst bil fram och tillbaka, gärna en klassisk Lancia.
Favoriten är hans Appia!
Läs mer om Jan Huss fina Lancia Appia i Klassiker 7/2017!
– Det var med Appia allt började, säger Jan och syftar på sin kärleksaffär med Lancia.
Redan i slutet av 1950-talet fick han upp ögonen för modellen men hade aldrig möjlighet att köpa någon. Det var först för 15 år sedan som han kom till skott.
– Den här såldes ny i Milano men jag köpte den i södra Frankrike, säger Jan. Den var i fint originalskick men krävde ändå en del jobb.
Det blev nästan en helrenovering. Kaross, hjulupphängningar och mekanik gicks igenom noggrant och vissa modifieringar gjordes för bättre körbarhet. En extra elfläkt håller till exempel nere stressnivåerna i bilköerna. Inredningen kunde dock lämnas i princip orörd, bara innertaket är utbytt. Den ljusa tygklädseln med skoningar i matchande vinyl är i märkligt gott skick.
– Oj, nu slår mätaren över till 5 000 mil! utropar Jan. Den nollställdes när bilen var klar.
Jan Huss använder verkligen sina bilar. Sedan 1965 är han bosatt i Paris men han besöker Sverige flera gånger om året och han kör helst bil fram och tillbaka, gärna en klassisk Lancia.
Favoriten är hans Appia!
Läs mer om Jan Huss fina Lancia Appia i Klassiker 7/2017!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.