
En som det heter ”sydostasiatisk kund” har beställt nybyggnation från grunden av två exemplar av jubileumsversionen av sista årsmodellens E-Type, alltså 1974, men kunden har samtidigt velat ha dem i den design som första modellen från 1961 hade. Låter som ett knepigt uppdrag, inte så konstigt då att bilarna tog 2 000 timmar att bygga. Båda exemplaren är drophead coupés med bränsleinsprutning i stället för trippelförgasare till den raka sexan på 3,8 liter. De har fått femväxlad låda, specialsydd läderklädsel och moderniteter som bluetooth och elvärmd vindruta.

Klassisk stil men fullt av moderniteter och ett hantverk som inte fanns i originalbilarna.
Ena bilen är svart, den andra grön. Ett juvelerarföretag med anor från 1786 har försett bilarna med Jaguaremblem i kombinationen silver/pärlemor och de typiska vippströmbrytarna är gjorda av äkta silver. Några priser för skönheterna har inte avslöjats...
Ännu har inte Jaguars nya, helektriska modell släppts – en pressvisning är planerad till början av december. Däremot har bilföretaget visat en ny logotyp och andra detaljer ur det nya formspråket. Katten finns kvar men verkar bli nedtonad och Jaguars nya typsnitt i firmanamnet ligger långt från det klassiska.

Modernt, svalt och med grafiska signaler som ska passa Jaguars nya helektriska profil...
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.