För 30 år sedan var Volvo 240 störst bäst och framförallt snabbast i Europeisk standardvagnsracing. 1985 var året då Volvo tog hem både EM och det tyska mästerskapet DTM.
I mitten på 1980-talet drev Volvo en fabrikssatsning på Volvo 240 Turbo i standardvagnsracing. Efter ett par prövoår stämde allt 1985. Två team var kontrakterade att tävla i European Touringcar Championchip. Schweiziska Eggenberger Motorsport deltog i ETC under namnet Volvo Dealer Team Europe. Förare var svensken Thomas Lindström, Sigi Müller Jr från Västtyskland, italienaren Gianfranco Brancatelli och belgaren Pierre Dieudonné. Det andra teamet i ETC var svenska Magnum Racing. För dem tävlade Ulf Granberg, Anders Olofsson och Ingvar Carlsson.
Den 13 oktober 1985, efter deltävlingen på Estorilbanan i Portugal, var saken klar. Volvo hade vunnit sex av 14 tävlingar och Lindström/Brancatelli hade med lätthet tagit hem hela ETC-serien! Dessutom vann Per Stureson det tyska mästerskapet DTM efter en seger och fem pallplaceringar. Som om inte ETC och DTM var nog vann Volvo också standardvagnsmästerskapen i Finland, Portugal och Nya Zeeland 1985.
I Klassiker nr 9/2015 - ute i butik den 27 oktober berättar vi hela historien om när Volvo 240 var snabbast i Europa.
Den 13 oktober 1985, efter deltävlingen på Estorilbanan i Portugal, var saken klar. Volvo hade vunnit sex av 14 tävlingar och Lindström/Brancatelli hade med lätthet tagit hem hela ETC-serien! Dessutom vann Per Stureson det tyska mästerskapet DTM efter en seger och fem pallplaceringar. Som om inte ETC och DTM var nog vann Volvo också standardvagnsmästerskapen i Finland, Portugal och Nya Zeeland 1985.
I Klassiker nr 9/2015 - ute i butik den 27 oktober berättar vi hela historien om när Volvo 240 var snabbast i Europa.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.