Nästa artikel
Rony Lutz – detaljernas man!
Reportage

Rony Lutz – detaljernas man!

Publicerad 2024-06-22 14:30
På Saab Car Museum kan man nu se illustratören Rony Lutz fantastiska bilder i en specialutställning.

Saab 9000 fyller 40 år och Saab Car Museum i Trollhättan raketstartade jubileumsåret med Saabfestivalen. Tema: 9000!  Den 7 juni var det också vernissage för museets specialutställlning om Rony Lutz, Saabs legendariske illustratör. 

Kort efter att han anställdes i maj 1969 fick han på egen hand experimentera och utveckla tekniker för att skapa detaljerade röntgenteckningar. Med en ofattbar talang i grunden och efter oräkneliga timmar med ritstift, tusch och air-brush blev han en av de främsta illustratörerna i världen inom området. 

En enda bild kunde ta upp till tre månader att färdigställa. I utställningen, producerad av Klassikers Claes Johansson, möter besökaren Ronys Lutz unika original från åren med Saab 9000. Klassiska illustrationer som präglat generationer Saabälskare blandas med aldrig tidigare visat arbetsmaterialet – som när Saab 9000 1992 skulle få fyrhjulsdrift! 

”Rony Lutz – detaljernas man” pågår till 1 september 2024.

Saab Cars Magazine #12

Saab Cars Magazine #12

Sveriges – och världens – magasin för Saabentusiaster är här med sin tolfte utgåva! Den här gången handlar det nästan uteslutande om den pigga 40-åringen 9000!


Saabandan
9000-prototyper och Saabprofiler. Tack Torsten Åman!

Provkörning första och sista 9000! 
Två ultralågmilare direkt från museet. Så lika. Så olika. 

Ursaab i liten upplaga
Sandlund ART tar sig an vår favorit. Ger den nya historier, vägdamm och repiga rutor. Vackert!   

En dricksflaska och andra artefakter
Sorgliga leksaker och pokalen från Talladega. Lågt och högt.   

Från X29 till 9000 
Eric Lund om historien bakom kulisserna, turerna och en bil som förändrade Saab för alltid.  

Designbesök i Turin 
Om Sessano fått bestämma hade det blivit – kantigt! 

Så byggdes Saab 9000 
Om robotar och om rutor som inte ville sitta fast. Välkommen till Stallbacka och Saabfabriken. 

Saab 9000 CD – V8!
Vi provkör prototypen som överlevde mot alla odds. 

En helt vanlig 9000i
Bra vardag. Utan Turbo, Aero – eller ACC.   

Spionuppdrag 9000 ...
Vi fotade alla Saab 9000 vi såg under ett års tid. Din?

Reklamfotografering i Spanien
Kort om tid och nyfikna ögon. Så gick det till när de första reklambilderna togs. 

Premiär i Kolmården i maj 1984
Så preppades journalisternas bilar ...  

En 900 som var 9000 under skalet 
Mulorna gjorde grovjobbet. En enda bil överlevde. 

Så byggdes prototyperna
V4 och åttaventilare under huven! Lancia i skojkostym.

Biltortyr i Death Valley
Unika bilder från de hemliga testerna i hetta och iskyla.  

Saab 9000 – alla fälgarna
Favoriterna och versionerna du aldrig har sett.

Fyrhjulsdrift och 280 hästar!
Saab tvingades skrota värstingen 9000 Ecosport!

Rony Lutz magiska sprängskisser
Han skapade bilden av teknikspäckade 9000. 

Människorna bakom Saab 9000
Peter Bäckström uppmärksammar hjältarna.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.