Saab 99 hade presenterats ett halvår tidigare och arbetsbördan hade ökat högst väsentligt. Chef var Gunnar Abel Sjögren, signaturen GAS, bland Saabentusiaster kanske mest förknippad med sina precisa svartvita tuschteckningar i boken ”Saab för Saab”. Staben kring Gunnar A Sjögren bestod av fem personer och han gjorde själv alla illustrationer för alla marknader, alltid inneslutet i ett kompakt tobaksmoln. Rony började i maj 1969 och det var full fart.
Sammanslagningen av Saab och Scania var på upploppet och strax flyttades avdelningen till Södertälje, där Rony fick en alldeles egen – skrubb.
– Jag är egentligen inte så bra på att läsa ritningar. Och ritningarna var ändå alltid för stora för mitt lilla kontor. De fick mitt skrivbord att försvinna, säger Rony med ett skratt.
Ronys intuition för teknik och hans envishet styrde arbetet mer än ritningarna, och en nära kontakt med tekniker och konstruktörer.
Han lärde sig snabbt, med ett manér som kom att skilja sig från kollegernas, kalla det en teknisk mjukhet, en poetisk ton mitt i all hårdvara. Stilen märks redan från början i ett antal förklarande illustrationer av 99:ans karosstruktur.
Rony Lutz sätt att presentera teknik och design kom med tiden att bli synonymt med Saabs hela väsen, både internt i organisationen och i kommunikationen utåt till återförsäljare och kunder. Rony gav oss alla bilden av Saab.
Läs en längre intervju med Rony Lutz och se mängder av hans skickligt utförda illustrationer i senaste numret av Klassiker – i butik nu. Eller köp den här i vår webbshop och få den hemsänd med posten!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.