Porter och Bongo från 1972 respektive 1966 är ju bara hur gulliga som helst!

Nästa artikel
Rotation i samlingen!
Reportage

Rotation i samlingen!

Publicerad 29 mars 2022

Porter och Bongo från 1972 respektive 1966 är ju bara hur gulliga som helst!

Världens största samling av klassiska Mazda finns i södra Tyskland. Under drygt 40 år har familjen Frey samlat bilar över hela världen med fascinationen för wankelmotorn som främsta drivkraft.

Bilhandlaren Walter Frey började sälja Mazda 1978 och det berodde till stor del på företagets uthållighet med rotationsmotorn. Sin första klassiska Mazda – en Cosmo Sport – köpte han 1980 och sedan dess har samlingen stadigt utökats med inköp över hela världen. Idag omfattar samlingen ungefär 120 färdiga bilar.

Som en liten Bronco – B360 har en 356 kubiksmotor och klarar sig inom det så kallade Kei-carreglementet.

Med tiden har sönerna Markus och Joachim Frey blivit alltmer involverade och 2017 öppnade familjen sitt Mazda-museum i de gamla spårvägshallarna i Augsburg i Bayern.
Mer information på http://www.mazda-classic-frey.de

I Grupp B-utförande hade wankeln i RX-7 300 hk.

Ingen Mazda-samling utan Miata – förstås.

Se fler roliga Mazdabilar i Klassiker nr 2/2022. Köp här!

Ur innehållet:

Peugeot 504 Cabriolet & Coupé
Rakryggad teknik, eleganta karosserier och italiensk stamtavla. Dessutom väldigt ovanliga.

Klassikervärlden Nyblivna 30-åringar
Välkommen in i klassikervärlden alla nittiotvåor! Och då pratar vi inte Saab 92 ...

Automobilia Polisprylar
Barndomsdrömmen om polisyrket kan i vuxen ålder omvandlas till ett spännande samlande.

Opel Rekord B 1966
I över 40 år har Nils och hans Rekord hängt ihop. Han var 18 och bilen blott 15 år gammal när resan började 1981.   

Dokument Michelin TRX
Tuffaste däcken på de tuffaste bilarna – ändå blev Michelins nya standard tämligen kortlivad.

Mazda på museum
Det är inte Mazda själva som har den finaste samlingen klassiker av det egna märket utan Walter
Frey i Augsburg.

Broschyren Sunbeam Rapier
Elegant coupé som beskrevs som en Barracuda för ­Europa. I Sverige såldes den av ANA-bolagen.

Volvo 240 Turbo 1982
Exemplaret du drömmer om att hitta – pedantskött är ett för svagt uttryck i sammanhanget.

Nissan Terrano 1989
Trendig kaross, fyrhjulsdrift och NMT-telefon. Förste ägaren gillade modellen så mycket att han köpte två exemplar!

Klassikerguiden Citroën SM
En av bilvärldens mest sägenomspunna – bör den beundras bara på håll? Absolut inte, du vågar gå nära också!

Våra Klassiker
Carls Alfa gås igenom i grunden, Fredriks Volvo på ytan. Claes kollar hur mycket Renault man får för ett par ostar och en back öl och Björn gör framsteg med Monarken.

Läsarnas Klassiker
En Ford Maverick som alltid funnits i familjen, en BMW M535i som är på väg tillbaka till originalskick och en Volkswagen 412 LS som släppts ut från museet.

Fixa själv Mer kraft i Saab 900 Turbo
Från lättryck till fulltryck – det är mycket arbete för 30 extra hästkrafter. Julle visar hur, steg för steg!

British Auto – ny Morganimportör
Ann och Mats skapade en miljö att trivas i, både för sig själva och för kunder med smak för brittiska bilar.

Projektbil? Mars II Electric 1968
En av Sveriges första elbilar – plötsligt dök den upp på amerikanska Ebay. Det vinnande budet förde oss till Falun!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.